Hyönteisiä Suomen luonnossa – uusi opas hyönteislajistomme muutoksiin

12.03.2021

Vastajulkaistu teos Hyönteisiä Suomen luonnossa pureutuu muutoksen kourissa olevaan hyönteismaailmaan. Teoksessa esitellään niin uusimpia tulokas- ja vieraslajejamme, kuin myös taantuneita hyönteisharvinaisuuksia. Taskukokoinen kirja sopii kaikille luonnon monimuotoisuudesta kiinnostuneille.

Turun yliopiston luonnontieteilijöiltä on julkaistu tietokirja Hyönteisiä Suomen luonnossa (Otava, 2021). Teos tarjoaa lajiesittelyiden lisäksi kattavan määrän taustatietoa siitä, miksi lajistomme muuttuu vauhdilla.

– Hyönteislajisto muuttuu tällä hetkellä ennennäkemättömän nopeasti. Osa lajeista valtaa uusia elinympäristöjä, kun taas valtaosa lajeista uhanalaistuu hurjaa vauhtia. Hyönteiset vaikuttavat oleellisesti kaikkien ekosysteemeiden toimintaan, ja näin ollen myös ihmisen hyvinvointiin, kertoo erikoistutkija Kari Kaunisto Turun yliopiston biodiversiteettiyksiköstä.

Hyönteisiä Suomen luonnossa -kirjan kansiKirjassa esitellään noin sadan mielenkiintoisen hyönteislajin tarinat, ja sen avulla voi myös opetella tuntemaan kirjassa esitellyt lajit. Oppaassa lajintunnistuksessa auttavat lajeista otetut yksityiskohtaiset valokuvat.

Mukana on paljon tietoa lajien uhanalaisuudesta, hyönteisten rakenteista ja hyönteistutkimuksen uusimmista tuulista. Lisäksi kirjasta löytyy tietoa siitä, miten kukin voi auttaa harvinaistuvia hyönteisiä omilla toimillaan.

– Tämä sopii hyvin myös opiskelijoille, jotka haluavat tietää hyönteislajistomme nykytilasta, lajimäärityksestä, ja niiden suojelusta, sanoo museomestari Veikko Rinne.

– Toivon että kirja herättäisi omalta osaltaan kiinnostuksen monimuotoista luontoamme kohtaan, Kaunisto lisää.

Hyönteisiä Suomen luonnossa -teoksen kirjoittajat Kari Kaunisto ja Veikko Rinne työskentelevät Turun yliopiston biodiversiteettiyksikössä. Erikoistutkija Kari Kaunisto on tehnyt väitöskirjansa sudenkorentojen ekologiasta ja kirjoittanut useita hyönteisiä käsitteleviä tieteellisiä julkaisuja. Veikko Rinne on työskennellyt 1980-luvulta lähtien museomestarina Turun yliopiston eläinmuseossa hyönteisten ja muiden selkärangattomien tutkimuksen parissa.

Luotu 12.03.2021 | Muokattu 12.03.2021