Kansainvälinen tutkimushanke paljastaa maaseudun trendit

28.04.2023

EU-rahoitteinen, 12 maan Ruralization-tutkimushanke on kartoittanut eurooppalaisen maaseudun mahdollisuuksia. Tulevaisuudentutkimushankkeessa tunnistettiin 60 nykyistä ja tuloillaan olevaa trendiä. Trendejä voi hyödyntää esimerkiksi maaseutualueiden tulevaisuuden visioiden suunnittelussa.

Ruralization-hanke on osa Euroopan Unionin Horisontti 2020 -ohjelmaa, joka keskittyy tutkimaan maaseudun uudistumista. Hankkeen tutkijat keräsivät monipuolista tietoa maaseudun mahdollisuuksista ja kehityssuunnista. Tutkimustuloksia seulottiin sekä paikallisista, alueellisista että kansallisista lähteistä.

Tulevaisuudentutkimuksessa käytetään ilmiöiden kuvaajana kolmea erilaista trendiä: valtavirtaa edustavaa megatrendiä, pienimuotoisemmin vaikuttavaa trendiä sekä hiljaista signaalia, joka ennustaa muutosta – ja josta voidaan odottaa seuraavaa trendiä. Tutkimuksessa tiivistettiin 1560 trendiä 60 trendikorttiin. Trendikortit valaisevat trendien ominaisuuksia ja kertovat tarkemmin niiden ajureista sekä vaikutuksista. Osa trendikorteista sisältää myös tilastotietoja trendiin liittyvästä määrällisestä kehityksestä.

Hankkeen ennakointikokonaisuudesta vastaava tutkimusjohtaja Tuomas Kuhmonen Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta kuvasi työryhmänsä kanssa 6 trendeistä kertovaa lyhytelokuvaa.

- Trendikortteja voi hyödyntää esimerkiksi ennakoinnissa, liiketoiminnan suunnittelussa, erilaisten visioiden ja skenaarioiden rakentamisessa sekä opetuksessa, kertoo Kuhmonen.

Kuvaustyöryhmään kuului joukko vesantolaisia vapaaehtoisia, tutkija Belyta Tembo sekä elokuvakäsikirjoittaja Marianne Kiskola, joka myös käsikirjoitti lyhytelokuvat. Lyhytelokuvat kuvattiin maaseutumaisemissa Suomessa, Vesannolla.

Luotu 28.04.2023 | Muokattu 28.04.2023