Kansainvälisellä yhteistyöllä tavoitellaan ilmastoneutraalia Euroopan unionia

02.09.2019

Uusiutuvan energian hyödyntämiseen tähtäävä kansainvälinen yhteistyö laajenee, kun EU:n tutkimusta ja innovaatioita rahoittavan Horisontti 2020 -ohjelman hankkeet SUNRISE ja ENERGY-X aloittavat yhteistyön. Turun yliopisto on ainoana suomalaisena yhteistyökumppanina mukana monitieteisessä aurinkoenergiaan pohjautuvien polttoaineiden ja kemikaalien tuottoon tähtäävässä SUNRISE-hankkeessa.

SUNRISE ja ENERGY-X -hankkeet tähtäävät uusiutuvien energianlähteiden – aurinkoenergian ja tuulivoiman – hyödyntämiseen polttoaineiden ja peruskemikaalien tuotossa käyttämällä lähtöaineina vettä ja ilman hiilidioksidia tai typpeä. Hankkeet kokoavat yhteen 30 organisaatiota, ja niitä tukemaan on sitoutunut noin 300 alalla toimivaa tutkimus-, teollisuus- tai yhteiskunnallista sidosryhmätahoa.

– Euroopan komission pitkäaikaisstrategia tähtää ilmastoneutraaliin Eurooppaan vuoteen 2050 mennessä. Tätä tavoitetta varten on kehitettävä kestäviä vaihtoehtoja polttoaineiden ja kemikaalien fossiilipohjaiselle ja energiaintensiiviselle tuotannolle, sanoo akateemikko, professori Eva-Mari Aro, joka edustaa Turun yliopistoa SUNRISE-hankkeessa.

SUNRISE ja ENERGY-X -hankkeet yhdistyvät helmikuussa 2020 ja muodostavat uudella nimellä toimivan yhteishankkeen. Jo ennen sitä hankkeet työstävät yhteistyössä laajaa eurooppalaista puhtaaseen energiantuottoon tähtäävää tutkimushanketta.

– Kestävämmän yhteiskunnan mahdollistavan tieteellisen perustan ja teknologisten läpimurtojen kehittämiseksi on ehdottoman tärkeää yhdistää alan eurooppalaiset pyrkimykset, tiivistää ENERGY-X-hankkeen koordinaattori, professori Jens Nørskov Tanskan teknillisestä yliopistosta.

– On tärkeää ajatella pitkäjänteisesti ja välttää hajanaisuutta. Ilmastonmuutoksen pysäyttäminen vaati useita erilaisia ratkaisuja ja näin myös monentyyppistä tutkimusta, painottaa SUNRISE-hankkeen koordinaattori, professori Huub de Groot Alankomaiden Leidenin yliopistosta.

SUNRISE ja ENERGY-X -hankkeet ovat kaksi kuudesta EU:n tutkimusta ja innovaatioita rahoittavan Horisontti 2020 -ohjelman FETFLAG-01-2018-rahoitushaussa jatkoon valituista hankkeista. Molemmat hankkeet saivat tämän vuoden maalikuussa vuoden ajan kestävän miljoonan euron rahoituksen laatiakseen tänä aikana yksityiskohtaisen perustan laajalle tutkimushankkeelle energian, ympäristön ja ilmastonmuutoksen tutkimusalalla.

Eva-Mari Aro, p. 050 362 9273, evaaro@utu.fi

Luotu 02.09.2019 | Muokattu 02.09.2019