Koivun kukinta alkanut Lounais-Suomessa

29.04.2020

Koivun kukinta on alkanut Lounais-Suomessa lämpimillä kasvupaikoilla.

– Ensimmäiset kukkivat koivut havaittiin alkuviikolla, kertoo Turun yliopiston Siitepölytiedotuksen projektitutkija Sanna Pätsi.

Siitepölymäärät ilmassa ovat vielä vähäisiä, mutta voivat ajoittain nousta kohtalaisiksi. Viikonlopun aikana koivun siitepölyä voi myös kaukokulkeutua Lappiin pieniä määriä.

Siitepölykausi alkoi tänä vuonna poikkeuksellisen aikaisin, kun lämmin talvi innosti pähkinäpensaan aloittamaan kukinnan jo tammikuussa.

– Koivun kukinta alkaa nyt kuitenkin ihan tavalliseen aikaan. Etelä-Suomessa koivu alkaa kukkia keskimäärin huhti-toukokuun vaihteessa, mistä kukinta etenee vähitellen kohti pohjoista, Pätsi kertoo.

Koivun siitepölyä on tullut Suomeen vähäisiä määriä kaukokulkemina jo ennen paikallisen kukinnan alkua.

Luonnonvarakeskuksen norkkolaskentojen perusteella koivun kukinnasta odotetaan tänä vuonna tavallista heikompaa.

Koivu on Suomen allergiakasveista tavallisin siitepölyallergian aiheuttaja. Lähes viidesosa suomalaisista saa allergiaoireita koivun siitepölystä.

Turun yliopiston siitepölytiedotus on seurannut ilman siitepölypitoisuuksia Suomessa vuodesta 1974 lähtien ja osallistuu laajasti siitepölyihin liittyvään tutkimukseen. Siitepölytiedotus laatii kaksi kertaa viikossa ilmestyvän siitepölytiedotteen, joka on luettavissa sivulla www.norkko.fi

Luotu 29.04.2020 | Muokattu 29.04.2020