Kunniatohtoripromootiossa vihitään 15 kunniatohtoria – virtuaalinen juhla perjantaina 8.10.2021

07.10.2021

Turun yliopisto vihkii kunniatohtoripromootiossa 15 kunniatohtoria, jotka nimitettiin alun perin 100-vuotisjuhlavuonna 2020. Heidät vihitään kunniatohtoreiksi tieteellisten ansioidensa, Turun yliopiston kanssa tekemänsä yhteistyön tai yhteiskunnallisen vaikuttavuutensa vuoksi. Kunniatohtoripromootio toteutetaan perjantaina 8.10.2021 virtuaalisesti.

Nyt vihittävät kunniatohtorit nimitettiin alun perin jo Turun yliopiston 100-vuotisjuhlavuonna 2020 ja heidät oli määrä vihkiä kunniatohtoreiksi juhlavuoden tohtoripromootiossa toukokuussa 2020. Juhlavuoden tohtoripromootio peruuntui koronapandemian vuoksi, joten nyt kunniatohtorit vihitään erikseen toteutettavassa virtuaalisessa kunniatohtoripromootiossa.

– Poikkeuksellinen tilanne vaatii poikkeuksellisia toteutustapoja. Halusimme ehdottomasti huomioida kunniatohtoreita ja koska koronan takia emme saaneet heitä Turkuun, niin päädyimme toteuttamaan kunniatohtorien promovoinnin uudella, ennennäkemättömällä tavalla, saadaksemme heidät osaksi Turun yliopiston kunniatohtoriperinnettä, toteaa promootiotoimikunnan puheenjohtaja Anne Kovalainen.

Tiedekuntien omien kunniatohtorien lisäksi humanistinen sekä luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunta nimittivät satavuotisjuhlavuoden 2020 kunniaksi yhden yhteisen kunniatohtorin.

Kunniatohtoripromootio toteutetaan perjantaina 8.10.2021 klo 14.00 virtuaalisena juhlana. Videoitu promootioseremonia on kaikkien katsottavissa yliopiston verkkosivuilla sekä yliopiston YouTube-kanavalla. Tallenne on katsottavissa yliopiston kanavilla myös jälkikäteen.

Tervetuloa seuraamaan juhlaa!

Vihittävät kunniatohtorit:

Koneen säätiön hallituksen puheenjohtaja Hanna Nurminen (humanistinen, matemaattis-luonnontieteellinen sekä teknillinen tiedekunta yhdessä 100-vuotisjuhlavuoden 2020 kunniaksi)

Professori Laura Janda ja professori Rita Felski (humanistinen tiedekunta)

Toimitusjohtaja Jan Meyer ja professori Nora Berrah (matemaattis-luonnontieteellinen sekä teknillinen tiedekunta)

Professori Uwe Ewald ja erikoistoimittaja Tiina Merikanto (lääketieteellinen tiedekunta)

Professori Erik Brynjolfsson ja hallituksen puheenjohtaja Panu Routila (Turun kauppakorkeakoulu)

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin ja korkeimman hallinto-oikeuden presidentti Kari Kuusiniemi (oikeustieteellinen tiedekunta)

Professori Robert E. Goodin ja työelämäprofessori Riitta Monto (yhteiskuntatieteellinen tiedekunta)

Professori Lisbeth Lundahl ja professori emeritus Jouni Välijärvi (kasvatustieteiden tiedekunta)

Luotu 07.10.2021 | Muokattu 08.10.2021