Lähde kesäiselle tiedematkalle Seilin saarelle – saareen ja sen tutkimukseen voit tutustua myös uudella virtuaalikierroksella

24.06.2021

Seilissä vieraili viime vuonna 25 000 matkailijaa ja nyt rauhoittunut koronatilanne ennustaa kotimaanmatkailun superkesää. Seili tunnetaan sen ainutlaatuisesta historiasta ja luonnosta, mutta Seili on myös tiedesaari, jossa Turun yliopiston tutkimukseen voi tutustua sekä paikan päällä että nyt myös virtuaalisesti. Seuraa vesi- ja pohjanäytteiden ottamista tai kurkista merivesilaboratorioon uudella Seilin virtuaaliseikkailulla!

Turun yliopiston biodiversiteettiyksikköön kuuluva Saaristomeren tutkimuslaitos keskittyy Itämeren ja Saaristomeren tutkimukseen, erityisesti meriympäristön pitkittäisseurantaan. Vieraileville tutkijoille tarjotaan työskentelytiloja, tutkimusvälineitä ja venekuljetuspalveluita ja matkailijoille taas kerrotaan tieteestä ja tutkimuksesta monin eri tavoin.

Uuden Tiedesaari Seili -virtuaalisovelluksen avulla saareen voi tutustua myös kotisohvalta käsin. Virtuaalivierailu onnistuu puhelimella tai tietokoneella, mutta kaikkein elämyksellisimmän Seili-kokemuksen saa virtuaalilaseilla.

– Virtuaalisista matkailukokemuksista on korona-aikana tullut suosittuja ja virtuaalilasit yleistyvät nopeasti, kertoo tutkijatohtori Juulia Räikkönen Turun yliopiston biodiversiteettiyksiköstä.

Virtuaaliseikkailulla voit hypätä tutkimusaluksen matkaan tai tutustua saaren kulttuuriin ja historiaan

Suuri yleisö pääsee virtuaalisesti opiskelijoiden kanssa Aurelia-alukselle ottamaan vesi- ja pohjanäytteitä sekä kurkistamaan merivesilaboratorioon, joka saarella on matkailijoilta suljettu. Lisäksi sovelluksen avulla esitellään muun muassa puutiaisia sekä uhanalaista peltomaitikkaa.

Kulttuurista kiinnostuneet pääsevät tutustumaan Seilin päärakennuksen sisäpihaan sekä Seilin kirkkoon. Lintuperspektiivistä näkyvät hyvin myös venevajan katolla olevat aurinkopaneelit, jotka tuottavat suuren osan saaren sähköstä.

– Virtuaalimatkailu ei korvaa aitoa elämystä vaan pikemminkin lisää kiinnostusta vierailla saarella. Sovelluksen avulla matkailijat saavat hyvän käsityksen myös Seilin matkailutarjonnasta ja välimatkoista, Räikkönen jatkaa.

Seilin matkailua kehitetään vastuullisesti ja hyvässä yhteistyössä. Visit Seili vastaa matkailijoille tarjottavista majoitus-, ravintola- ja opaspalveluista. Seili on suosittu päiväkohde, mutta myös majoitustilaa on paljon ja joitakin vapaita huoneita vielä saatavilla tälle kesälle.

Biodiversiteettiyksikön tutkijoiden yhteistyössä päärakennuksen yläkertaan avattiin jo viime kesänä pieni näyttely, joka on taas avoinna matkailijoille. Sairaala-aikaisen esineistön lisäksi esitellään silakka- ja puutiaistutkimusta sekä arkeobiologiaa hyödyntävää monitieteistä Elämän saari -hanketta.

– Näyttely on todella suosittu matkailijoiden keskuudessa ja tarjoaa sopivasti sekä tietoa että tekemistä. Lasten nurkkaan saatiin lisää luonto- ja tiedeaiheisia kirjoja ja pelejä, Räikkönen kertoo.

Seilin virtuaaliseikkailua taas on kehitetty yhteistyössä Saaristomeren tutkimuslaitoksen ja A1Median kanssa ja työ jatkuu vielä kieliversioiden työstämisellä. Seilin tiedematkailutarjonta laajenee myös tulevina vuosina, kun saareen valmistuu Metsähallituksen kanssa yhteistyössä toteutettava tiedeluontopolku.

Luotu 24.06.2021 | Muokattu 24.06.2021