Mediakutsu: Keskusteluilta koulujen kielten opetuksen tulevaisuudesta 15.4.2021

14.04.2021

Turun yliopiston kieli- ja käännöstieteiden laitos järjestää torstaina 15.4.2021 keskusteluillan, jossa pureudutaan muun muassa suomalaisten kaventuvan kielivarannon problematiikkaan, kestävän kehityksen teemaan, syksyllä alkavien kiinan kielen opintojen tuomiin uusiin näköaloihin sekä robottien hyödyntämiseen kielten opetuksessa. Laitoksen tutkijoiden ja alueen kielten opettajien lisäksi keskustelussa ovat mukana opetusneuvos Annamari Kajasto Opetushallituksesta sekä Turun kaupungin kielikoordinaattori ja kielen opettaja Anne Lindholm.

Kielivaranto, kestävä kehitys ja kiina – ilta vieraan kielen opettamisen ajankohtaisista teemoista Turun yliopistossa

Aika: 15.4.2021 klo 17.30–19.30
Paikka: Zoom. Ilmoittaudu mukaan. Osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille.

Suomen kielivaranto puhuttaa nyt mediassa. Turun yliopiston kieli- ja käännöstieteiden laitos on ollut mukana opettajien parannusehdotuksia luodanneessa tutkimuksessa, jonka tiivis yhteenveto pohjustaa illan pääkeskustelua.

– Suomen kielivaranto kapenee huolestuttavasti. Liian usein ensimmäiseksi kieleksi on tarjolla vain englantia, ja ruotsin kielen taito on heikkoa. Aihetta koskevaa tutkimusta varten laaditun kyselyn vastauksissa ihmeteltiin sitä, ettei tämä herätä suurempaa huolta päättäjissä, korkeakouluissa ja työelämässä, yliopisto-opettaja Outi Veivo kertoo.

Keskusteluillan teemoja yhdistävä aihe on kestävä kehitys, joka koskee paitsi kielen tutkimusta myös sen opetusta ja opetussuunnitelmia. Apulaisprofessori Minna Maijala kertoo laitoksen EKKO-hankkeesta, jossa tutkitaan, miten kestävä kehitys voitaisiin paremmin huomioida vieraan kielen opetuksessa.

Tulevan syksyn uusi avaus, kiinan kielen oppiaine, laajentaa Turun yliopiston kielipalettia myös perinteisten eurooppalaisten kielten opetuksen ulkopuolelle. Kiinan kielen opintoja esittelee koordinaattori Hanna Holttinen.

Illan muita teemoja ovat muun muassa suullinen kielitaito sekä kieli- ja käännöstieteiden laitoksen uudet, yhteistyössä alueen koulujen kanssa toteutettavat opetusharjoittelut.

Kielten opetuksen tulevaisuutta kouluissa pohtivat keskusteluillassa laitoksen tutkijoiden ja alueen kieltenopettajien lisäksi Opetushallituksen opetusneuvos Annamari Kajasto sekä Turun kaupungin kielikoordinaattori ja kielten opettaja Anne Lindholm.

Keskusteluilta on tarkoitettu ensisijaisesti kielten opettajille.

Ohjelma

17.30 Tervetulosanat: Marjut Johansson, kieli- ja käännöstieteiden laitoksen johtaja

17.35 Päivi Laine: Työharjoittelijoita kieli- ja käännöstieteiden laitokselta

17.45 Minna Maijala: Eettisesti kestävä kielten opetus (EKKO)

18.00 Hanna Holttinen: Uusi kiinan kielen oppiaine

18.15 Pekka Lintunen: Monikielisten puhujien sujuvuus (MultiFluency)

18.30 Outi Veivo: Robotit kieltenopetuksessa (RoboLang)

18.45 Tauko

18.50 Katja Mäntylä: Miten monipuolisia kielivalintoja voidaan tukea?

19.00 Annamari Kajasto, opetusneuvos ja Anne Lindholm, kielikoordinaattori: Keskustelua koulujen kielivalinnoista – miten tästä eteenpäin?

19.30 Keskusteluilta päättyy.

Luotu 14.04.2021 | Muokattu 14.04.2021