Nuoret kiusaamista vastaan Ole muutoksentekijä –kampanjalla

30.08.2021

Professori Christina Salmivalli tutkimusryhmineen haluaa ottaa nuoret mukaan kiusaamisen vastaiseen toimintaan. Ole muutoksentekijä –kampanjalla 13-18 –vuotiaat nuoret haastetaan suunnittelemaan ja toteuttamaan nuorille suunnattu kiusaamisen vastaisten toimenpiteiden tai tapahtumien kokonaisuus.

Alkusysäyksen haasteelle antoi tänään jaettu Uudenkaupungin rauhanpalkinto, jonka Salmivalli tutkimusryhmineen sai tunnustuksena aktiivisesta toimijuudesta pienissä ja suurissa rauhanteoissa. Palkinnon suuruus on 4000 euroa. Tuon summan Salmivalli haluaa ohjata kiusaamisen vastaiseen työhön Ole muutoksentekijä –kampanjalla.

Salmivalli on tehnyt uraauurtavaa kiusaamiseen liittyvää tutkimusta jo 1990-luvun alusta lähtien ja on tunnettu KiVa koulu –ohjelman kehittäjänä.
–Aikuisten yritykset vaikuttaa nuoriin eivät aina tuota tulosta. Nuoret voivat jo periaatteessa vastustaa aikuisilta tulevia hyvää tarkoittavia neuvoja. Aikuiset eivät aina ymmärrä nuorten maailmaa ja sitä, miten nuorten asenteisiin ja toimintaan voidaan parhaiten vaikuttaa, Salmivalli kertoo. Siksi nuoret haastetaan nyt mukaan.

Haaste on suunnattu 13-18 –vuotiaille nuorille. Tehtävänä on suunnitella ja toteuttaa nuorille suunnattu kiusaamisen vastaisten toimenpiteiden tai tapahtumien kokonaisuus tai kampanja, joka vähentää kiusaamista ja yksinäisyyttä sekä edistää muita ihmisiä kunnioittavaa ja tsemppaavaa toimintaa ja kaikkien mukaan ottamista. Ehdotuksen voi tehdä yksin, kaverin kanssa tai isommalla porukalla – miksipä ei vaikka koko koululuokan kanssa.

Parhaaksi arvioidun ehdotuksen tehnyt nuori tai nuorten ryhmä saa palkintona 4000 euroa tekemänsä ehdotuksen toteuttamiseen. Ehdotuksen tekijöillä on lisäksi mahdollisuus päästä esittelemään ideaansa marraskuussa Turussa järjestettävään kansainväliseen Workshop on Aggression –konferenssiin. Ehdotukset tulee lähettää lokakuun loppuun mennessä.

Luotu 30.08.2021 | Muokattu 31.08.2021