Opiskelijat loivat apukeinoja korona-ajan arkeen

26.01.2021

Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman kampuksen opiskelijat ovat etsineet apukeinoja koronan muuttaman arjen helpottamiseen. Uudet tuotteet ovat esillä 4.2. saakka ja tutustuttavissa erikseen sopimalla.

– Maailma on pandemian kourissa. Tätä viestiä kuulemme nykyisin monelta eri taholta. COVID-19 on vallannut koko maailman ja kansakunnat taistelevat sen muodostamaa uhkaa vastaan. Pandemian johdosta taloudelliset ja henkiset menetykset nousevat suuriksi. Käsityön aineenopettajankoulutuksen Pedagoginen innovaatioprosessi käsityön opetuksessa -opintojaksolla on otettu vastaan haaste, miten helpotetaan ihmisten arkea pandemian keskellä, yliopisto-opettaja Rauli Lehtinen sanoo.

Opiskelijat toimivat ryhminä, ryhmät tarttuivat pandemian muodostamaan haasteeseen jokainen omasta näkökulmastaan. Materiaalit ja tekniset toteutukset eivät olleet sidottuja mihinkään kontekstiin tai materiaaliteknologiseen työtapaan. Pyrkimyksenä oli toteuttaa uusia ratkaisuja uusilla teknologioilla.

Opintojaksolla syntyi esimerkiksi ovenkahvan desinfiointiautomaatti sekä puhtaiden ja likaisten maskien antibakteerisuutta tukeva  säilytys/kuljetusratkaisu.

– Pandemia on esimerkki luovan ongelmanratkaisun tarpeesta yhteiskunnan eri sektoreilla. Todennäköisesti koronapandemia on harjoitus tulevaan. Käsityönopettajat tekevät kouluissa valtavan tärkeää työtä ohjatessaan oppilaiden projekteja, joissa opitaan innovaatiokompetensseja, mm. tulevaisuusajattelua, keksimistä, projektinhallintaa, monenlaisten teknologioiden substanssi-osaamista, yrittäjämäistä käyttäytymistä, professori Eila Lindfors sanoo.

Pedagogisissa innovaatioprojekteissa teoriaa sovelletaan käytäntöön monialaisesti ja opitaan löytämään uudenlaisia ratkaisuja käyttäjälähtöisesti ketterästi.

– Tämä on tulevaisuudessa entistä tärkeämpi suomalaisen yhteiskunnan menestystekijä, yliopistonlehti Marja-Leena Rönkkö sanoo.

Yhteydenotot näyttelyvierailun (mahdollista 4.2 saakka) osalta: Yliopistonlehtori Marja-Leena Rönkkö, malepe@utu.fi, gsm 0505721490 tai yliopisto-opettaja Rauli Lehtinen, rauli.lehtinen@utu.fi, gsm 0503074299
Lisätietoja professori Eila Lindfors, eila.lindfors(a)utu.fi, gsm 050-365 2538.

Luotu 26.01.2021 | Muokattu 17.02.2022