Osallistu tutkimukseen: Millaisia muistoja ja kokemuksia sinulla on isänmaallisista lauluista?

24.05.2023

Isänmaalliset laulut ovat tavalla tai toisella kuuluneet useimpien suomalaisten kouluvuosiin. Niitä on kuunneltu ja esitetty myös konserteissa, isänmaallisissa juhlissa ja armeijassa. Viime vuosina niistä on tullut suosittuja myös internetin videopalveluissa, kuten YouTubessa.

Tutkimushankkeessa selvitetään, millainen merkitys isänmaallisilla lauluilla on ollut elämässäsi. Mitkä laulut ovat Sinulle tuttuja? Millaisissa tilanteissa isänmaallisia lauluja on kuunneltu tai esitetty, ja millaisia ajatuksia ne ovat herättäneet? Ovatko isänmaalliset laulut olleet Sinulle mieluisia, vai ovatko ne herättäneet ristiriitaisia tunteita? Miksi näin?

Voit osallistua tutkimukseen kirjoittamalla 30.6.2023 mennessä kokemuksistasi verkkolomakkeella. Tutkimukseen toivotaan osallistujiksi eri-ikäisiä ja erilaisista taustoista tulevia henkilöitä.

Aineiston pohjalta kirjoitetaan suomenkielinen tietokirja sekä tieteellisiä artikkeleita suomalaisiin ja kansainvälisiin tiedejulkaisuihin. Tutkimuksen päätyttyä aineisto tallennetaan Turun yliopiston HKTL-arkistoon.

Tutkimus toteutetaan Turun yliopistossa, ja sitä rahoittaa Suomen Kulttuurirahasto.

Tutkimushankkeen esittely

FT Aila Mustamo
aila.mustamo@utu.fi
044 987 6525 (virka-aikana)