Pelillistämistä, digitalitaatiota, automatisaatiota ja tekoälyä kuljetuslogistiikkaan Satakunnassa

14.06.2021

SataDiLogis-hanke järjestää 17.6.2021 Ajankohtaista rautatie- ja satamalogistiikasta -virtuaalityöpajan. Hankkeen tavoitteena on kuljetuslogistiikan turvallisuuden ja elinkeinotoiminnan edellytysten parantaminen Satakunnassa.

Työpajassa kuullaan asiantuntijapuheenvuorot satama- ja rautatieoperoinnin tehokkuudesta, tki-toiminnasta, väylä- ja infrahankkeiden vaikutuksista, konttimarkkinoista ja merirahtihinnoista, konttijunista ja tulevaisuuden näkymistä. Pienryhmätyöskentelyssä syvennytään haasteisiin, riskeihin ja mahdollisuuksiin.

Työpaja järjestetään 17.6.2021 kello 8.45–12.00. Median edustajat ovat tervetulleita työpajaan. Ilmoittautuneille lähetetään osallistumislinkki ennen tilaisuutta. Ilmoittautuminen: https://www.utu.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/satadilogis-rautatie-ja-satamalogistiikka-1762021-virtuaalityopaja

SataDiLogis-hankkeen tavoitteena on kuljetuslogistiikan turvallisuuden ja elinkeinotoiminnan edellytysten parantaminen Satakunnassa maakunnan rajat ylittävän TKI-yhteistyön pohjalta hyödyntäen pelillistämistä, digitalisaatiota, automatisaatiota ja tekoälyä. Lisäksi tavoitteena on edistää ja vahvistaa kuljetusturvallisuuteen liittyviä verkostoja ja niiden kansainvälistymistä.

Kohderyhmänä ovat laajasti meriklusteri- ja logistiikka-alan sekä valmistavan teollisuuden yritykset. Hankkeen tavoitteena on, että Satakunnan kuljetuslogistiikan turvallisuus, tehokkuus, varmuus sekä kilpailukyky paranevat ja ympäristövaikutukset vähenevät. Lisäksi tavoitteena on, että kuljetusturvallisuuden jatkokehitystoimet pystytään kohdistamaan tärkeimpiin kehityskohteisiin.

Hankkeen vetäjänä toimii Turun yliopiston Brahea-keskus, Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus. Osatoteuttajana toimivat Tampereen yliopisto ja Länsi-Suomen pelastusharjoitusaluesäätiö. Hanke on Euroopan aluekehitysrahaston osarahoitteinen (Hankekoodi: A74723), ja Rauman kaupunki osallistuu hankkeen rahoitukseen.

Tilaisuuden ohjelma

8:30 Virtuaaliset etkot – yhteyksien testaus ja vapaa keskustelu

8:45 Virtuaalityöpajan avaus ja tervetuloa
Anne E. Suominen, erikoissuunnittelija, Turun yliopisto, MKK

8:55 Merilogistiikan tutkimuskeskus – älykäs merenkulku, logistiikka, automaatio
Minna Keinänen-Toivola, tutkimuskeskuksen vetäjä, Satakunnan ammattikorkeakoulu

9:05 Väylä- ja infrahankkeiden vaikutukset yritysten toimintaympäristöön Satakunnassa
Riikka Piispa, toimitusjohtaja, Rauman kauppakamari

9:15 Konttimarkkinoiden ja merirahtihintojen vaikutukset yritystoimintaan
Anne Salmi, logistiikkapäällikkö, Forchem Oyj

9:30 Kiinan konttijuna – vaihtoehto lento- ja merirahdille
Marjut Linnajärvi, Nurminen Logistics Oyj

10:00 Satamaoperoinnin tehokkuus ja turvallisuus – tekniikka ja tuotanto
Tony Hanner, tuotantopäällikkö, Euroports Pietarsaari Oy Ab

10:30 Investointipäätöksillä vaikutusta logistiikkavirtoihin
Timo Metsäkallas, tekninen johtaja, Rauman Satama Oy

11:00 Rauman sataman näkymät
Mikajuhani Numminen, hallintojohtaja, Rauman Satama Oy

11:20 Pienryhmätyöskentely
Logistiikan tehostaminen – haasteet, riskit ja mahdollisuudet?
- Rautatielogistiikka
- Satamalogistiikka