Professori Olli J. Heinonen nimitettiin kansainvälisen yleisurheiluliiton tutkimuseettisen asiantuntijaryhmän jäseneksi

29.04.2022

Turun yliopiston terveysliikunnan professori ja Paavo Nurmi -keskuksen ylilääkäri Olli J. Heinonen on nimitetty vasta perustetun kansainvälisen yleisurheiluliiton tutkimuseettisen asiantuntijaryhmän jäseneksi. Heinonen on kuusihenkisen asiantuntijaryhmän ainoa pohjoismainen edustaja.

Olli J. Heinonen.Professori, liikuntalääketieteen erikoislääkäri Olli J. Heinonen on valittu kahden vuoden kaudelle kansainvälisen yleisurheiluliiton tutkimuseettisen asiantuntijaryhmän (World Athletics Independent Research Ethics Committee, WAIREC) jäseneksi.

Vasta perustettu WAIREC on itsenäinen ja riippumaton asiantuntijaryhmä, jonka tarkoituksena on huolehtia siitä, että urheilun parissa tehtävä tutkimus olisi korkeatasoista ja että se noudattaa läpinäkyvästi hyvää tutkimustapaa sekä eettistä ohjeistusta. Asiantuntijaryhmän tehtävänä on arvioida ennalta ihmiseen ja urheiluun kohdistuvien tutkimushankkeiden eettisyyttä, seurata niiden laillisuuden toteutumista sekä antaa lausuntoja arvioistaan.

– Tutkitun tiedon ja liikuntalääketieteen merkitys korostuu päivä päivältä huippu-urheilussa. Tutkimuksen tulee olla myös eettisesti kestävää. On hienoa saada olla mukana lääketieteen asiantuntijana, kun tällainen kansainvälinen asiantuntijaryhmä on nyt perustettu. Tämä on myös arvostuksen osoitus suomalaiselle liikuntalääketieteen osaamiselle, Heinonen sanoo.

Olli J. Heinosella on laaja tausta urheilun ja urheilijoiden terveydenhuollon, tutkimuksen sekä laboratoriolääketieteen parista. Heinonen on Turun yliopiston yhteydessä toimivan Paavo Nurmi -keskuksen ylilääkäri sekä Turun yliopiston terveysliikunnan professori. Heinonen on myös toiminut useiden urheilijoiden, joukkueiden, seurojen ja liittojen asiantuntijalääkärinä. Tämän lisäksi Heinosella on monia alan kansallisia ja kansainvälisiä asiantuntijatehtäviä.

Eettiseen asiantuntijaryhmään kuuluu Heinosen lisäksi urheiluetiikan professori Dennis Hemphill Australiasta, biostatistiikan professori Paola Berchialla Italiasta, fysiologian professori Andrea Macaluso Italiasta, urheiluoikeuden asiantuntija Marjolaine Viret Sveitsistä sekä urheilijajäsenenä brittiläinen MBE Paula Radcliffe – moninkertainen maratonin, puolimaratonin sekä maastojuoksun maailmanmestari.

Lisätietoa:

Olli J. Heinonen