Saaristomeri-seminaari ja eurovaalipaneeli Turun yliopistolla 20.5. – uusia keinoja Saaristomeren kuormituksen vähentämiseksi

14.05.2019

Miten Euroopan unionissa käsitellään Itämeren ympäristön tilaa ja kuormitusta? Vaikka Itämeren kuormitusta on onnistuttu vähentämään maalta tulevan kuormituksen osalta, meren pohjaan varastoituneet ravinteet hidastavat meren toipumista sisäisenä ravinnekuormituksena. Onko tälle mahdollista tehdä jotain? Näihin kysymyksiin saadaan näkemyksiä Saaristomeri-seminaarissa, joka järjestetään Turun yliopistolla Publicum-rakennuksen Pub3-salissa maanantaina 20.5. klo 13.00.

Median edustajilla on mahdollisuus haastatella neljän puolueen varsinaissuomalaisia eurovaaliehdokkaita sekä sisäisen ravinnekuormituksen asiantuntijoita ennen tilaisuutta klo 12.30.

Saaristomeri-seminaari alkaa tällä kertaa noin tunnin mittaisella eurovaalipaneelilla, jossa ovat mukana eurovaaliehdokkaat Antton Rönnholm (SDP), Annina Ruottu (Kesk.), Hans Ehrnrooth (Kok.) ja Ville Niinistö (Vihr.). Kaikilla panelisteilla on yhteys Turun yliopistoon tai Turun seutuun.

Eurovaalipaneelissa kuullaan, miten alueen potentiaaliset mepit näkevät Itämeren ja Saaristomeren ympäristöongelmat koko Euroopan mittakaavassa, ja miten he aikoisivat asiaan tulevassa työssään tarttua. Paneelin juontaa professori Markku Jokisipilä Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksesta.

– Itämeren valuma-alueella asuu noin 90 miljoonaa ihmistä, noin kolmannes EU:n kansalaisista. Silti saamme Suomessa lukea varsin vähän Itämeren ympäristön tilaan liittyvää uutisointia, saati kuulemme tehdyistä päätöksistä, sanoo Saaristomeren tutkimuslaitoksen asemanjohtaja, dosentti Jari Hänninen.

Seminaarin toinen osio käsittelee meren pohjaan jo varastoituneiden ravinteiden merkitystä Itämeren kokonaiskuormituksessa. Puhujina ovat Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Jouni Lehtoranta sekä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen suunnittelija Irma Puttonen. Seminaarin juontaa Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen.

– Edellisessä seminaarissa käsittelimme mittavia tehotoimiohjelmia, joita ollaan valtiovallan toimesta toteuttamassa Suomen rannikkoalueilla. Meren pohjasta vapautuvan niin sanotun sisäisen kuormituksen merkitystä on alettu ymmärtää paremmin vasta viime aikoina. Nykyään tiedetään, että ajoittain tietyillä alueilla pohjasedimenteistä vapautuva fosforikuormitus voi olla jopa suurempaa kuin ulkoinen kuormitus. Meren tilan parantamiseksi on mietittävä, onko mahdollista löytää keinoja tämän kuormituksen pienentämiseksi, Hänninen sanoo.

Seminaarissa esiintyvät myös Saaristomeren Suojelijoita edustavat Kari Veijonen ja Jaakko Ruola. He kertovat Ainutlaatuinen Saaristomeri -operaatiosta ja sen päämääristä. Seminaarin lopuksi kuullaan Turun yliopiston Saaristomeren tutkimuslaitoksen toiminnasta.

Lisätietoja

Jari Hänninen, asemanjohtaja, dosentti, Saaristomeren tutkimuslaitos, p. 050 401 7838, jarhan@utu.fi

Luotu 14.05.2019 | Muokattu 14.05.2019