Siitepölykausi oli tänä vuonna poikkeuksellisen pitkä – ilmastonmuutos on aikaistanut monen lajin kukintaa

13.10.2023

Tämän vuoden siitepölykausi alkoi helmikuussa ja jatkui aina lokakuun puolelle saakka. Tuoksukin siitepölyä kulkeutui Suomeen poikkeuksellisen usein loppukesällä ja alkusyksystä.

Siitepölykausi alkoi viime keväänä helmikuussa, kun Suomeen kulkeutui etelämpää Euroopasta pähkinäpensaan ja lepän siitepölyä ennen paikallisen kukinnan alkua. Viime vuoden heikon kukinnan jälkeen koivun siitepölymäärät olivat tänä vuonna keskimääräistä runsaammat.

Loppukesällä ja alkusyksystä Suomeen taas kulkeutui poikkeuksellisen usein tuoksukin siitepölyä. Tuoksukki on pujolle sukua oleva, vahvasti allergeenista siitepölyä tuottava ruohovartiskasvi. Sen siitepölyä on Suomessa tyypillisesti havaittu pienissä määrin ja muutamana yksittäisenä päivänä elo-syyskuussa.

Tänä vuonna tuoksukin siitepölyä kulkeutui Suomeen ensimmäisen kerran elokuun toisella viikolla ja elokuun lopusta lähtien lähes joka viikko, lokakuun puolelle saakka. Suurin päiväkohtainen pitoisuus oli Turussa 7.8.2023 todettu 69 hiukkasta kuutiometrissä ilmaa. Se on samalla yksi korkeimmista Suomessa havaituista tuoksukin siitepölypitoisuuksista.

– Muutama vuosi sitten pähkinäpensas aloitti Lounais-Suomessa kukintansa jo tammikuussa. Kun tuoksukin siitepölyä kantautuu lähes joka vuosi vielä lokakuussa, siitepölykausi kestää pahimmillaan tammikuusta lokakuuhun. Ilmastonmuutoksen on jo todettu aikaistaneen monen lajin kukintaa ja tuoksukin leviäminen pohjoisemmaksi Euroopassa jatkuu, toteaa dosentti, aerobiologi Annika Saarto Turun yliopistosta.

Marunatuoksukki kasvi.

Marunatuoksukki (kuva: Juha Jantunen).

Tuoksukkia esiintyy erityisesti Kaakkois-Euroopassa sekä tietyillä Ranskan ja Italian seuduilla. Pohjoisimmat kasvustot on havaittu Baltiasta ja Etelä-Ruotsista.

Turun yliopisto on tehnyt ulkoilman siitepöly- ja itiöseurantaa vuodesta 1974 lähtien ja tiedottanut allergeenisen siitepölyn esiintymisestä vuodesta 1976 lähtien. Tänä vuonna tiedottamista jatkettiin poikkeuksellisen pitkään tuoksukin siitepölykulkeumien sekä koholla olleiden homeitiöpitoisuuksien vuoksi. Vuoden 2023 viimeinen siitepölyennuste julkaistiin perjantaina 13.10.2023 ja se on luettavissa osoitteessa norkko.fi.

Lisätietoja

• Annika Saarto, siitepölytiedotuksen esihenkilö, Turun yliopisto, 050 442 0249, annika.saarto@utu.fi
  • Projektitutkijat Maria Louna-Korteniemi ja Sanna Pätsi, p. 050-345 2398 (Turun yliopiston siitepölytiedotuksen numero)

Kuvat medialle

Media voi hyödyntää vapaasti oheisia kuvia aiheeseen liittyvässä uutisoinnissaan.

Marunatuoksukki:

> Marunatuoksukki (Juha Jantunen)

> Marunatuoksukki (Juha Jantunen)

> Marunatuoksukki (Sanna Pätsi)

Tuoksukin siitepölyä:

> Tuoksukin siitepölyhiukkasia (Turun yliopisto)

Luotu 13.10.2023 | Muokattu 13.10.2023