Suomalaisen populaarimusiikin tutkimuksesta julkaistiin ensimmäinen englanninkielinen yleisesitys

27.11.2020

Ruotsista on tullut popmusiikin suurvalta, kun taas Suomen musiikkibrändistä on muotoutunut tummempi ja raskaampi. Nyt suomalaisen populaarimusiikin tutkimus on koottu yksiin kansiin ensimmäistä kertaa kansainvälisessä julkaisusarjassa. Kirjan kirjoittajista useampi työskentelee Turun yliopistossa joko opetustehtävissä tai tutkijoina.

Miten Murheellisten laulujen maasta päästiin Lordin euroviisuvoittoon? Mitä suomalaisessa populaarimusiikissa tapahtui vuosituhannen vaihteessa? Miten suomalainen naismuusikko nousi miesvaltaisen alan kansainväliseksi suurmenestyjäksi omilla ehdoillaan? Onko Suomi elektronisen undergroundmusiikin suurvalta?

Muun muassa näitä asioita ruoditaan vasta ilmestyneessä Made in Finland: Studies in Popular Music -teoksessa, joka on ensimmäinen englanninkielinen ja ulkomailla julkaistu kokoelmateos suomalaisesta populaarimusiikin tutkimuksesta. Sen ovat toimittaneet dosentti Kimi Kärki (Turun yliopisto) ja professori Toni-Matti Karjalainen (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia). Kirjaan kirjoitti yhteensä 15 tutkijaa ja sen julkaisi Routledge-tiedekustantamo osana Global Popular Music Series -sarjaa.

Oman identiteetin etsinnästä idän ja lännen sekä paikallisen ja globaalin välillä muodostuu kirjan tekijöiden mukaan pohjoisen musiikin tarina. Se koostuu oman kulttuuriperinnön ja paikallisten myyttien lisäksi luonnon voimakkaasta läsnäolosta, pohjoisen vuodenajoista ja sääolosuhteista sekä yleisesti pohjoiseen musiikkiin liitetystä melankolisesta mielentilasta.

– Tyypillisimmin tämä tarina näkyy synkemmissä musiikinlajeissa kuten metallimusiikissa, mutta se näkyy myös iskelmässä ja suomirockissa, puhumattakaan Sibeliuksesta ja muista popmusiikkiin vaikuttaneista klassisen musiikin vaikuttajista, Toni-Matti Karjalainen sanoo.

– Suomalaisuutta on perinteisesti tavattu pitää perifeerisenä musiikkikulttuurina, mutta tämä on muuttunut 2000-luvulla – suomalainen musiikki kiinnostaa maailmalla ja Suomeen tullaan jo opiskelemaan musiikkifaniuden ja musiikin avaamien mielikuvien takia, toteaa puolestaan Kimi Kärki.

Kirjasta kerrotaan Turun yliopiston kulttuurihistorian oppiaineen online-kirjamessuilla perjantaina 27.11. sekä Turun kaupunginkirjaston musiikkiosaston Stagella keskiviikkona 2.12. Molemmat tapahtumat ovat vapaasti seurattavissa streamina.

> Kirjamessujen verkkotapahtuma

> Routledge-kustantajan tiedote kirjasta