Taide on työtä

19.10.2021

Turun yliopistossa toimiva monitieteinen Koneen säätiön rahoittama tutkimusprojekti ”Taidetyö ja talouden uudet muodot: yksilöyrittäjyydestä kestäviin kollektiiveihin” järjestää avaustapahtumansa keskiviikkona 27.10. klo 11.30–14.

Tilaisuudessa julkistetaan projektin ensimmäinen artikkeli Taidetyön yhteismuotoutuva todellisuus: ehdotus monitieteiseksi lähestymistavaksi, joka sisältyy Kulttuurintutkimus-lehden erikoisnumeroon ”Muuttuva työ” 2/2021.

Tapahtumassa myös keskustellaan taiteilijoiden työnkuvista ja toimeentulosta suomalaisessa yhteiskunnassa. Tilaisuudessa pohditaan, miten tutkitulla tiedolla voidaan edistää taiteilijoiden työoloja koskevaa ymmärrystä ja löytää niihin parannuksia. Keskustelemassa ovat Taidetyö-hankkeen tutkijoiden lisäksi läänintaiteilija Annika Dahlsten Taiteen edistämiskeskuksesta, koreografi Tero Hytönen, taiteen tohtori Oona Tikkaoja sekä työntutkijat Eeva Jokinen (Yhteiskuntapolitiikka, Itä-Suomen yliopisto) ja Mona Mannevuo (Turun ihmistieteiden tutkijakollegium, Turun yliopisto).

Taidetyö-projekti tarkastelee eri alojen taiteilijoiden työnkuvia ja niiden kytköksiä talouden eri muotoihin nykypäivän Suomessa. Tutkimusaineisto kerätään kyselyn, haastattelujen ja kenttätyön keinoin. Projekti myös muotoilee taiteilijoiden työelämäaseman parantamiseen tähtääviä aloitteita taide-, kulttuuri- ja työvoimahallinnon tarpeisiin.

Projektia johtavat Katve-Kaisa Kontturi (taidehistoria, TY) ja Milla Tiainen (musiikkitiede, TY). Sen muut tutkijat ovat sosiologi Paul Jonker-Hoffrén (TAY), yhteiskuntapolitiikan tutkija Mikko Jakonen (JY/TY), kirjallisuustieteilijä ja kriitikko Kaisa Kurikka (TY), data-analyytikko ja mediatutkija Varpu Rantala (TY) sekä äänitaiteilija-tutkija Taina Saarikivi.

Tilaisuus pidetään hybridimuotoisesti Turun yliopistolla (ARCANUM, A229, 2. krs, Vatselankatu 2) ja Zoomissa. Tilaisuus alkaa kahvitarjoilulla klo 11.00 ja etäyhteys avataan klo 11.30. Mikäli haluat osallistua tapahtumaan yliopistolla, ota yhteyttä to 21.10. mennessä osoitteeseen miltia@utu.fi.

Lisätietoja:

Milla Tiainen