Turun yliopiston kliinisen laitoksen Hoitava viestintä -hanke ja Varsinais-Suomen hyvinvointialue (Varha) ovat käynnistäneet yhteistyön, jonka tavoitteena on luoda vaikuttava ja asiakaslähtöinen perheneuvonnan toimintamalli.
Yliopiston ja Varhan vuosille 2023–2026 ajoittuva hanke keskittyy varhaisen tuen ja perhekeskuspalveluiden kehittämiseen vahvistaakseen lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia sekä tehostaakseen terveyspalveluita.
Perhekeskuspalveluiden tarkoituksena on tukea perheiden omaa osaamista, voimavaroja ja vastuunottoa omasta terveydestään. Perheneuvonnan asiakaskohtaamisissa tapahtuva terveysneuvonta ja ohjaus ovat keskeisiä keinoja tarjota tätä tukea.
– Hyviin ja vaikuttaviin asiakaskohtaamisiin panostaminen on konkreettinen keino edistää sosiaali- ja terveydenhuollon tehokkuutta ja kustannusvaikuttavuutta. Lisäksi panostus lasten ja nuorten terveyden ja elintapojen edistämiseen on koko kansanterveyden tulevaisuuden kannalta ydinasia, painottaa Hoitava viestintä -hanketta Turun yliopistossa johtava tutkimuspäällikkö Harry Köhler.
– Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän suurien haasteiden keskellä onkin entistä tärkeämpää pystyä osoittamaan palveluiden vaikuttavuus. Neuvolatyöllä vaikutukset voivat parhaimmillaan olla ylisukupolviset, tähdentää neuvolapalvelujen palvelupäällikkö Tytti Lääperi Varsinais-Suomen hyvinvointialueelta.
– Korjaavan työn painopisteen siirtäminen ennaltaehkäisevään työhön on neuvolatyön tärkein tavoite. Asiakaslähtöisyys ei myöskään saa jäädä prosessien ja rutiinien jalkoihin, Lääperi jatkaa.
Hyviä käytäntöjä työstetään asiakkaiden ja ammattilaisten palautteiden perusteella
Hankkeen puitteissa kehitetään ja testataan vuorovaikutteinen hoitoneuvottelumalli, joka pohjautuu asiakastarpeisiin ja ammattilaisten kokemuksiin. Tavoitteena on luoda käytännöllinen, vaikuttava ja ammattilaisten helposti omaksuttava malli.
Hankkeen ensimmäisessä osassa kerättiin perhekeskusten ammattilaisten ja asiakkaiden kokemuksia. Keväällä 2025 käynnistyi kehittämisvaihe, jossa Köhler ja Lääperi ohjasivat Varhan ammattilaisista koottua kehittämistyöryhmää sekä esimiehistä koostuva ohjausryhmää. Työryhmät loivat perhekeskusten asiakkaiden kohtaamisiin uusia käytäntöjä, joiden testaus alkaa tulevana syksynä.
Hankkeen vaiheet ja aikataulu
- Tiedonkeruuvaihe (kevät 2023 – syksy 2024)
Lääketieteen opiskelijoiden opinnäytetöinä toteutetut haastattelututkimukset kartoittavat perhekeskusten ammattilaisten ja asiakkaiden kokemuksia asiakaslähtöisestä kohtaamisesta ja kehittämistarpeista. - Kehittämisvaihe (kevät 2025)
Työpajoissa määritellään hyvien käytäntöjen kriteerit, muodostetaan vaikuttavan perheneuvonnan malli ja suunnitellaan sen testausvaihe. - Testausvaihe (syksy 2025 – kevät 2026)
Kehitetyn mallin testaus, arviointi ja viimeistely toteutetaan terveysneuvonnan toimintaympäristössä.
Hankkeen tulokset julkistetaan syksyllä 2026. Tällöin toimintamalli voidaan ottaa käyttöön lasten, nuorten ja perheiden neuvontapalveluissa. Lisäksi hankkeesta julkaistaan tieteellisiä ja ammatillisia artikkeleita.
Hoitava viestintä -hanketta tukee Jenny ja Antti Wihurin rahasto.
Lisätietoja:
Harry Köhler
Tutkimuspäällikkö, Turun yliopisto, Hoitava viestintä -hanke
harry.kohler@utu.fi
Tytti Lääperi
Palvelupäällikkö, Neuvolapalvelut, Turun perhekeskus
tytti.laaperi@varha.fi