Oletko nähnyt kuolleita mäntyjä? Ilmoita havaintosi tutkijoille

28.03.2024

Saaristoon ja lounaiseen Suomeen on viime vuosina ilmestynyt kuolleiden mäntyjen ryhmiä. Turun yliopiston eliömaantieteen kurssilla kartoitetaan mäntykuolemien laajuutta ja kansalaisia pyydetään avuksi kartoittamiseen. Ilmoita omat havaintosi mahdollisimman pian ja seuraa havaintojen kertymistä kartalla.

Kuolevissa männyissä neulaset ruskettuvat kesällä, ja talvella ne karisevat pois. Tuhoalue voi levitä seuraavana kesänä.

Mäntyryhmiä on usein kallioilla, mutta niitä esiintyy myös rinteillä ja rannikkoalueilla. Usein kuolleiden puiden ryhmissä on sekä suuria että pieniä puita. Monia ihmetyttää, mistä oikein on kysymys.

– Ilmiön mahdollinen syy on kesien lämpeneminen, erityisesti pitkät hellejaksot. Puut altistuvat stressille, mikä heikentää niiden vastustuskykyä. Heikentyneeseen mäntyyn iskee sienitauteja ja kaarnakuoriaisia, minkä seurauksena mänty kuolee, kertoo professori Risto Kalliola.

Ilmiö herättää huolta. Kuolevatko tutun paikan tai oman tontin puut ja voivatko mäntykuolemat tästä vielä voimistua? Turun yliopistossa aletaan perehtyä ilmiön laajuuteen kartoittamalla lounaisen suomen mäntykuolemia.

Kuolleiden mäntyjen ryhmä metsässä

Ilmoita omat havaintosi kartalle mahdollisimman pian

Kuolevia ja kuolleita mäntyryhmiä aletaan kartoittamaan tänä keväänä professori Risto Kalliolan vetämällä eliömaantieteen kurssilla. Havaintoalueena on lounainen Suomi ja Ahvenanmaa.

Avuksi kartoittamiseen toivotaan runsaasti kansalaishavaintoja. Vastauksia kansalaisten tekemistä havainnoista toivotaan mahdollisimman pian, mielellään jo huhtikuun alkupuolella.

Voit ilmoittaa havaintosi helposti kyselylomakkeella tietokoneella tai kännykällä, eikä niihin tarvitse asentaa lisäohjelmia. Riittää kun merkitset karttaan pisteen ja vastaat muutamaan kysymykseen. Kun pisteitä kertyy, ilmiön laajuus alkaa paljastua. Voit myös seurata vastausten karttumista karttapalvelussamme.

Ilmoita mäntyhavaintosi vastaamalla kyselyyn osoitteessa utu.fi/männyt

Luotu 28.03.2024 | Muokattu 12.04.2024