Turun yliopistojen Akateemisessa päivässä palkittiin vuoden dosenttina lääketieteellisen mikrobiologian dosentti Antti Hakanen

22.03.2024

Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteisessä Akateemisessa päivässä 22.3.2024 palkittiin vuoden dosenttina Varsinais-Suomen hyvinvointialueen Tyks Laboratoriot -tulosryhmäjohtaja, Turun yliopiston lääketieteellisen mikrobiologian dosentti Antti Hakanen.

Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteistä perinteistä Akateemista päivää vietetään vuonna 1640 perustetun Turun akatemian kunniaksi. Juhla järjestetään vuosittain lähellä akatemian perustamispäivämäärää 26.3. Tänä vuonna juhlaa isännöi Åbo Akademi.

Osana akateemisesta päivää Turun Yliopistojen Dosenttiyhdistys ry on perinteisesti palkinnut vuoden dosentin. Vuoden 2024 dosentiksi julistettiin perjantaina 22.3. järjestetyssä tilaisuudessa Varsinais-Suomen hyvinvointialueen Tyks Laboratoriot -tulosryhmäjohtaja, Turun yliopiston lääketieteellisen mikrobiologian dosentti Antti Hakanen.

Dosentti Antti Hakanen Akateemisessa päivässä

Palkitsemisperusteluissa kerrotaan, että dosentti Antti Hakanen on loistava esimerkki siitä, miten yliopiston ja yhteiskunnan rajapinnassa toimimisella voidaan tieteen tuloksia viedä käytäntöön ja samalla itse toimia aktiivisena tieteen tuottajana ja tutkijoiden kouluttajana.

– Vuoden dosentti -palkinnolla on aivan erityinen merkitys minulle. On suuri kunnia saada palkinto Turun akatemian historiaa vaalivassa juhlassa nykyisten turkulaisten yliopistojen yhteisen dosenttiyhdistyksen myöntämänä. Oppialani lääketieteellisen ja kliinisen mikrobiologian osaamisesta ja arvostuksesta Turussa kertoo se, että kaikkien aikojen ensimmäisen Vuoden dosentti -palkinnon sai väitöskirjaohjaajani, viime joulukuussa eläköitynyt professori Pentti Huovinen, joten nyt ”salama iski toisen kerran samaan paikkaan”, sanoo Hakanen.

Dosentti Hakanen toimii Varsinais-Suomen hyvinvointialueen Tyks Laboratoriot -tulosryhmäjohtajana sekä Turun yliopiston lääketieteellisen mikrobiologian dosenttina. Hän johtaa bakteerien antibioottiresistenssiä, suolistoinfektioiden taudinaiheuttajia sekä ihmisen mikrobiston terveysvaikutuksia tutkivaa tutkimusryhmää ja hiljattain perustettua Varsinais-Suomen hyvinvointialueen ja Turun yliopiston yhteistä Mikrobikeskusta. Lisäksi hän toimii hyvinvointialueen Infektiot ja mikrobikeskus -huippuosaamisyksikön johtajana.

Hakanen toimii myös Turun yliopiston kannalta tärkeissä tehtävissä Auria Biopankin ohjausryhmässä, Suomen Biopankkien Osuuskunnan, FINBB:n hallituksessa sekä kansallisen FinnGen-ohjelman johtoryhmässä.

Hakanen on julkaissut 80 vertaisarvioitua artikkelia arvostetuissa kansainvälisissä tiedelehdissä. Hän on ohjannut 3 väitöskirjatyötä, ja parhaillaan hänellä on 6 väitöskirjaohjattavaa.

– Dosentti Hakasen toiminta korkeatasoiseen tutkimukseen perustuvan kliinisen toiminnan edistämisessä tuli erinomaisesti esiin COVID-19-pandemian yhteydessä. Hänen johtamanaan Tyks Laboratoriot pystytti COVID-19 PCR -diagnostiikan tammikuussa 2020 eli jo ennen kuin virus saapui Suomeen. Koska pandemian puhjetessa valmiita diagnostisia testejä ei ollut saatavilla, oma diagnostiikka oli kullan arvoinen. Tyks Laboratorioiden ja Turun yliopiston yhteistyön johdosta Turku on ollut COVID-diagnostiikan aktiivinen keskus, mikä on toistuvasti tullut esille julkisuudessa, palkintoperusteluissa kuvataan.

Kuva medialle:

> Dosentti Antti Hakanen