Turun yliopiston kasvitieteellinen puutarha siirtyi uusiutuvaan kotimaiseen lämpöenergiaan

10.11.2022

Turun yliopiston kasvitieteellisellä puutarhalla Ruissalossa on otettu käyttöön uusi hakelämpökeskus, jonka toimittajana on turkulainen HP Heat Oy. Uusiutuva kotimainen hakelämpö on aikaisempaa öljylämmitystä ekologisempi ja tuo samalla merkittäviä kustannussäästöjä.

Turun yliopisto teki keväällä 2021 päätöksen hakelämpöön siirtymisestä kasvitieteellisessä puutarhassa. Turkulaisen HP Heat Oy:n toimittamalla uudella laitoksella aloitettiin lämmöntuotanto kasvitieteelliselle puutarhalle syyskuun alussa, ja lämpölaitoksen avajaisia vietettiin Ruissalossa torstaina 10.11.2022.

Kasvitieteellistä puutarhaa on aikaisemmin lämmitetty öljylämmityksellä. Uutta lämmityshanketta alettiin valmistella jo useita vuosia sitten, kun haluttiin löytää öljyä ekologisempi ja edullisempi lämmitysmuoto.

– Hankevaiheessa Turun yliopisto selvitti erilaiset vaihtoehdot öljylämmityksen korvaajaksi. Lämmitys metsähakkeella todettiin edullisimmaksi ja ekologisesti kestäväksi ratkaisuksi. Öljylämmityksestä luopuminen on myös merkittävä askel yliopiston hiilineutraaliustavoitteen edistämisessä, kertoo kasvitieteellisen puutarhan ylipuutarhuri Simo Laine.

Kasvitieteellisen puutarhan hakevoimala on HP Heat Oy:n operoima kymmenes lämmöntuotantokohde. Yhtiö käyttää pääpolttoaineena kotimaista puuta ja myös kasvitieteellisen puutarhan uusi laitos lämmittää kotimaisella metsähakkeella.

– Metsähake on uusiutuvaa ja käytämme laitoksella pelkästään kotimaista metsähaketta. Kaikki yhtiömme raaka-aine tulee läheltä metsänhoitotöiden sivutuotteena, kierrätyksestä ja teollisuuden sivutuotteena, kertoo Markus Peltola, HP Heat Oy:n toimitusjohtaja.

Kasvitieteellisellä puutarhalla on yleisölle avointen kokoelmakasvihuoneiden lisäksi useita tutkimuskasvihuoneita, joita lämmitetään eri tilojen vaihtelevien tarpeiden mukaan.

– Kasvihuonetiloissa ylläpidetään viljeltävien kasvien edellyttämää lämpötilaa. Trooppiset kokoelmahuoneet vaativat korkeampia lämpötiloja kuin talvipuutarhahuoneen kasvit. Tutkimuskasvihuoneosastoja meillä on 12, joista osassa on säästölämpötila, kun viljelyä ei ole. Esimerkiksi idätyshuoneessa vaaditaan 21 asteen päivälämpötila, kun taas talvetushuoneessa riittää +4 astetta, Laine kertoo.

Simo Laine ja Markus Peltola esittelevät puutarhan uutta lämpölaitosta. Taustalla näkyvä hakkeensyöttölaitteisto syöttää haketta lämmityskattilaan.

Kuvaaja/Tekijä

Hanna Oksanen