Madagaskar - Luonnon monimuotoisuuskeskus vaarassa -näyttely kasvitieteellisessä puutarhassa

07.03.2024

Tervetuloa tutustumaan "Madagaskar – Luonnon monimuotoisuuskeskus vaarassa" -näyttelyyn, joka on esillä Turun yliopiston kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneissa. Näyttely valottaa Madagaskarin ainutlaatuista luontoa ja luonnon monimuotoisuutta uhkaavia tekijöitä. Kasvihuoneissa sijaitsevat infotaulut tarjoavat syvällistä tietoa saaren biodiversiteetin eli luonnon monimuotoisuuden haavoittuvuudesta, erityisesti sitä uhkaavista haitallisista vieraslajeista, mutta myös saaren endeemisistä eli kotoperäisistä  lajeista. Näyttely on avoinna yleisölle kevään 2024 ajan.

Laaja tutkimustieto on osoittanut, että ihmisen mukana uusille alueille levittäytyvät haitalliset vieraslajit muodostavat yhden luonnon köyhtymisen juurisyistä. Kaikki vieraslajit eivät ole haitallisia, mutta osa niistä muodostaa uhan alkuperäisille eliölajeille, ekosysteemeille tai ihmistoiminnalle. Viime vuonna julkaistu IPBESin kansainvälinen vieraslajiraportti veti yhteen laajan tieteellisen aineiston aiheesta. Suomen Luontopaneeli julkaisi samaan aikaan aiheesta suomenkielisen katsauksen. Raportti muodostaa hyvän kuvan haitallisten vieraslajien muodostamasta uhasta luonnon monimuotoisuudelle ja ekosysteemipalveluille eli luonnon monimuotoisuuden ihmiselle tuottamille hyödyille. Vieraslajien tunnistaminen ja niiden torjunta on tunnistettu myös laajasti pian julkistettavassa kansallisessa luonnon monimuotoisuusstrategiassa.

Näyttely on toteutettu biologi Janne Ahon, ylipuutarhuri Simo Laineen ja graafisen suunnittelijan Hanna Oksasen yhteistyöllä ja taustatietoa näyttelyä varten on tarjonnut Suomen luonnonsuojeluliitto. Näyttelyllä pyritään tuomaan vahvemmin esille vieraslajiongelmaa Madagaskarin lajiston kautta. Turun yliopiston kasvitieteellinen puutarha on osa yliopiston biodiversiteettiyksikköä, joka paneutuu tutkimuksessaan vahvasti luonnon köyhtymiseen, sen estämiseen ja toisaalta myös biodiversiteettitiedon levittämiseen niin kansallisella kuin kansainvälisellä tasolla.

Madagaskarin kotoperäiset lajit vaarasssa

Madagaskarin saari on yksi maapallon tärkeimmistä biodiversiteetin keskittymistä. Pitkä eristäytyminen Afrikan mantereesta on tehnyt siitä kasvien ja eläinten monimuotoisuuskeskuksen. Madagaskar on tunnettu lukuisista endeemisistä eli kotoperäisistä lajeistaan, joita ei elä missään muualla maailmassa. Lähes 90 % saaren eliölajeista on kotoperäisiä.

Näiden lajien kohtaama uhka vaikuttaa suoraan saaren ainutlaatuisiin ekosysteemeihin. Jatkuvat metsänhakkuut ja maaperän köyhtyminen uhkaavat Madagaskarin monimuotoista luontoa. Lisäksi monet saarelle tulleet vieraslajit valtaavat alaa kotoperäisiltä lajeilta uhaten hävittää ne sukupuuttoon.  Näyttely tarjoaa syvällisempää tietoa kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneista löytyvistä Madagaskarilla haitallisista vieraslajeista ja niiden vaikutuksesta saaren luontoon.

Luento ja opastettuja kierroksia keväällä 2024

Osana näyttelykokemusta järjestetään myös luento aiheesta sekä opastettuja kierroksia, jotka tarjoavat mahdollisuuden syventyä Madagaskarin luonnon monimuotoisuuteen.

Keskiviikkona 20.3.2024 klo 17:00 puutarhalla järjestetään luento Madagaskarin luonnon kohtaamista haasteista Suomen luonnonsuojeluliiton näkökulmasta.

Luennolla Laura Blomberg Suomen luonnonsuojeluliitosta kertoo Madagaskarin ainutlaatuisen luonnon haasteista, joista yksi on vieraslajit. Suomen luonnonsuojeluliitto on paikallisten kumppanijärjestöjensä ja yhteisöjen kanssa yrittänyt ratkaista näitä haasteita ratkaita yli 10 vuotta kestäneen yhteistyön aikana. Blomberg on vastannut Suomen luonnonsuojeluliiton kansainvälisistä suojeluyhteistyöhankkeista Madagaskarilla vuoden 2018 lopusta, ja viettänyt Madagaskarilla yhteensä noin 7 kuukautta.

Kierroksia näyttelyyn järjestetään keskiviikkoisin ja lauantaisin.

Katso kierrosten tarkemmat ajat ja lisätietoa näyttelystä verkkosivuilta

Luotu 07.03.2024 | Muokattu 07.03.2024