Turun yliopiston luovan kirjoittamisen oppiaine saa ensimmäisen professorinsa

23.11.2023

Kirjallisuudentutkija ja kirjailija Olli Löytty on valittu Turun yliopiston kirjallisuuden ja luovan kirjoittamisen apulaisprofessoriksi 1.1.2024 alkaen. Kyseessä on luovan kirjoittamisen ensimmäinen professuuri.

Kirjallisuudentutkija ja kirjailija Olli Löytty on valittu Turun yliopiston kirjallisuuden ja luovan kirjoittamisen apulaisprofessorin tehtävään 1.1.2024 alkaen. Nimitys on merkittävä virstanpylväs luovan kirjoittamisen oppiaineessa, joka saa nyt ensimmäisen professorinsa. Luovan kirjoittamisen opetuksen ja tutkimuksen lisäksi Löytyn tehtäviin sisältyy kirjallisuustieteiden, erityisesti kotimaisen kirjallisuuden, opetusta, tutkimusta ja ohjausta. Professuurin on mahdollistanut Koneen säätiö.

Luova kirjoittaminen on suosittu oppiaine, joka on tarjonnut kirjoittamisen perusopintoja vuodesta 2001 ja aineopintoja vuodesta 2004 saakka.

– Tärkeitä tavoitteitamme on sekä säilyttää Turun yliopiston luovan kirjoittamisen profiili kirjoittamiseen keskittyvänä oppiaineena että kehittää opetusta tulevien vuosien aikana yhteistyössä kirjallisuusaineiden kanssa suuntaan, jossa esimerkiksi kirjoittamista painottavat gradut ovat mahdollisia, sanoo Löytty.

Olli Löytty. Kuva: Uzi Varon

Olli Löytty. Kuva: Uzi Varon.

Oppiaineessa katsotaan, että Löytyn asiantuntemus, ilo ja intohimo sekä hänen panoksensa opetuksessa ja oppiaineen tulevaisuuden suunnitelmissa avartaa merkittävästi oppiaineen toimintahorisonttia.

– Olemme innoissamme tästä uudesta luvusta Turun yliopiston luovan kirjoittamisen oppiaineen historiassa ja uskomme vahvasti, että yhdessä Olli Löytyn kanssa saamme aikaiseksi asioita, joista hyötyvät sekä opiskelijat että koko akateemisen kirjoittamisen opetuksen kenttä. Löytty on paitsi vahva tutkija, myös lahjakas ja monipuolinen luova tietokirjoittaja, mikä tulee näkymään varmasti luovan kirjoittamisen opetuksessa. Professorin vaikutus oppiaineeseen on vakauttava ja mahdollistaa uusien ovien avaamisen, toteaa luovan kirjoittamisen yliopisto-opettaja, kirjailija Niina Repo.

Olli Löytty on Turun yliopiston kotimaisen kirjallisuuden dosentti ja Jyväskylän yliopiston kirjallisuuden ja tietokirjoittamisen dosentti. Hän on pitkällä urallaan tutkinut muun muassa lukemista, sarjakuvaa sekä toiseuden kuvauksia ja kulttuurien kohtaamisia kirjallisuudessa. Lisäksi hän on julkaissut esseitä, elämäkertoja ja muuta tietokirjallisuutta.

Niina Repo
tarepo@utu.fi