Uusi tapa lukea suomalaisia klassikkoteoksia – verkkosovellus tutustuttaa kotimaisen kirjallisuuden tapahtumapaikkoihin

29.01.2024

Uudessa verkkosovelluksessa kuka tahansa voi lukea vuosina 1870–1940 ilmestyneitä suomalaisia teoksia ja tutkia niiden tapahtumapaikkoja. Tervetuloa sovelluksen julkaisutilaisuuteen Turun yliopistoon perjantaina 2.2.2024 klo 14.00.

Turun yliopiston kulttuurihistorian tutkijat ovat kehittäneet helppokäyttöisen kirjallisen kartografian verkkosovelluksen, josta löytyvät vuosina 1870–1940 ilmestyneet suomalaiset teokset, niiden kirjoittajat ja tapahtumapaikat. Kaunokirjallisuuden kuvittelemaa tilaa ilmentävä sovellus hyödyntää nimentunnistusta, avointa linkitettyä dataa sekä paikkatietojärjestelmiä.

– Verkkosovellus avaa uuden tilallisen tavan lukea kotimaisen kirjallisuuden klassikoita. Sen avulla kuka vain voi tutkia karttaa, jonka suomalainen kirjallisuus piirtää. Vastaavanlaista tietokantaa ei ole aiemmin kehitetty, joten sovelluksemme avaa valtavasti mahdollisuuksia sekä kirjallisuudentutkimukselle että kulttuurihistorialle: käytettävissä on yli 800 teoksen tekstijoukko vuosilta 1870–1940, kuvailee kotimaisen kirjallisuuden tutkija Jasmine Westerlund.

Suomalaisen kirjallisuuden atlas 1870–1940 -verkkosovellus hyödyntää TurkuNLP-tutkimusryhmän kehittämää nimentunnistusteknologiaa. Laajan tekstitietokannan sisältävässä ja helppokäyttöisessä sovelluksessa voi tehdä hakuja kirjailijan, teoksen tai tapahtumapaikan mukaan. Kaikki tietokannan teokset ovat myös luettavissa sovelluksessa.

– Käyttäjä voi lähteä liikkeelle paikoista, teoksista tai kirjailijoista tai valita tietyn aikaikkunan lähtökohdaksi tarkastelulle. Tekstejä voi lukea rinnan karttojen kanssa, kertoo tutkimusryhmää johtava kulttuurihistorian dosentti Asko Nivala.

Verkkosovellus on kehitetty osana Alfred Kordelinin säätiön rahoittamaa Suomalaisen kirjallisuuden atlas 1870–1940 -tutkimushanketta. Tutkimusryhmään kuuluvat Nivalan ja Westerlundin lisäksi kulttuurihistorian tutkijatohtori Juhana Saarelainen, IT-suunnittelija Ville Hietamäki ja tutkimusavustaja Jenni Turunlahti. Verkkosovellusta on ollut kehittämässä myös Harri Kiiskinen.

Tervetuloa kaikille avoimeen julkaisutilaisuuteen, jossa tutkimusryhmä esittelee yleisölle sovellusta ja sen käyttöä Turun yliopiston Arcanum-rakennuksen (Arcanuminkuja 1, 20500) katutason Aava-salissa perjantaina 2.2.2024 klo 14.00–15.30. Tilaisuudessa on maksuton kahvitarjoilu.

Lisätietoja

Tutkimushankkeeseen ja verkkosovellukseen liittyvät lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Asko Nivala, kulttuurihistorian dosentti, aeniva@utu.fi, p. 040 756 8286

Julkaisutilaisuuden käytännön järjestelyihin ja saavutettavuuteen liittyvät kysymykset:
Jenni Turunlahti, tutkimusavustaja, jelaak@utu.fi, p. 040 559 2995

Luotu 29.01.2024 | Muokattu 29.01.2024