Uutuuskirjassa joki on osa mielenmaisemaa

27.05.2020

Joen taju -kirja kuvaa elämää Kokemäenjoen maisemassa. Turun yliopiston maisemantutkimuksen hanke kartoitti kokemäenjokilaaksolaisten suhdetta valtakunnallisesti arvokkaana pidettyyn maisemaansa ja tuotti tuloksina tietoa ja taidetta.

Joen taju -kirjassa kerrotaan Kokemäenjoen ja muiden jokimaisemien tutkimuksesta, jokivarren paikoista sekä niihin liittyvistä taideteoksista.

– Joen taju tarkoittaa yli sukupolvien kehittynyttä kykyä joen lukemiseen ja sen kanssa elämiseen, Maunu Häyrynen, yksi kirjan toimittajista selittää.

Kokemäenjoki on osa jokivarressa elävien ja eläneiden mielenmaisemaa. Monien valtajokien tapaan se on alueensa tunnus myös ulkopuolisille.

– Ihmisten ja jokien vuorovaikutus ja kulttuuriset suhteet ovat monisyisiä. Kuten joki, maisemakaan ei pysähdy, mutta kehitys voi viedä parempaan tai huonompaan, Häyrynen kuvaa.

Yksi joki, monta virtaa – taiteesta merkityksiä ja yhteisöllisyyttä

Turun yliopiston KOKKELI-tutkimushankkeessa selvitettiin, miten Kokemäenjokilaakson asukkaat saataisiin paremmin osallisiksi kulttuuriympäristönsä suojeluun. Hankkeessa kysyttiin, mitä kulttuuriympäristö merkitsee asukkailleen ja vastauksia etsittiin taiteen, humanistisen kulttuurikartoituksen ja yhteissuunnittelun avulla. Asukkaiden yhteiset muistot ja tärkeät paikat otettiin huomioon perinteistä suojelunäkökulmaa laajemmin.

Koneen säätiön rahoittamassa hankkeessa toteutettiin yhteensä parikymmentä taideprojektia. Keikyän Ratas-valoteos pystytettiin Kokemäenjoelle, Kokemäellä toteutettiin Kotivirta-valokuvaprojekti, Harjavallassa järjestettiin kuuntelukävelyitä, Ulvilassa kehitettiin Saaren Metsää ja Porin taidemuseossa oli esillä Joki-näyttely. Taiteilija Marjo Heino ja tutkija Vuokko Kemppi-Vienola yhdistivät työssään kulttuurikartoitusta ja taidetta.

Joen taju -kirjan kansi

Joen taju -Kirja (toim. Marjo Heino, Maunu Häyrynen, Vuokko Kemppi-Vienola & Kati Kunnas-Holmström) on vapaasti ladattavissa: http://www.poriartmuseum.fi/epub/JOEN_TAJU-e.pdf

Kirjan julkaisutilaisuus on perjantaina 29.5. klo 13, ja sitä on mahdollista seurata etäyhteyden kautta: https://utu.zoom.us/j/65696833225

Uutisen pääkuva: Titta Valla