Vaalikevään teemat esillä yhteiskuntatieteilijöiden seminaarissa Turussa

13.03.2019

Turun yliopiston valtio-opin oppiaineen ja Tulevaisuudentutkimuksen Verkostoakatemian järjestämässä Osallisuus muuttuvassa yhteiskunnassa -seminaarissa kuullaan suomalaisten yhteiskuntatieteilijöiden esityksiä muun muassa laiskoista äänestäjistä, sosiaaliturvan uudistamisesta sekä kansalaisten tulevaisuuskäsityksistä.  Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

Aika: Tiistai 19.3.2019 klo 10.00–17.15
Paikka: Luentosali Edu 1, Educarium, Assistentinkatu 5, Turku

Yhteiskunnallisessa keskustelussa osallisuudella viitataan usein kansalaisten mahdollisuuteen osallistua ja vaikuttaa itseään koskeviin asioihin ja ympäröivän yhteiskunnan kehittymiseen. Eduskuntavaalien alla osallisuus saa monia muitakin muotoja, kun esimerkiksi puhutaan kansalaisten äänestysaktiivisuudesta.

Turun yliopistossa tiistaina 19.3. järjestettävässä Osallisuus muuttuvassa yhteiskunnassa -seminaarissa kuullaan lukuisten professoreiden ja tutkijoiden puheenvuoroja yhteiskunnallisesta osallisuudesta.

– Monet puheenvuorot nivoutuvat ajankohtaisiin teemoihin, jotka myös vaalikevät nostaa laajempaan vuoropuheluun. Esimerkiksi työn ja sosiaaliturvan muutokset vaikuttavat aina suuresti ihmisten osallisuuteen, kertoo valtio-opin yliopisto-opettaja Rauli Mickelsson Turun yliopistosta.

Seminaarissa kuullaan muun muassa Valtioneuvoston kanslian projektipäällikkö Liisa Heinämäen puheenvuoro, jossa hän avaa sosiaaliturvan uudistamisen haasteita ja mahdollisuuksia. Helsingin yliopiston valtio-opin professori Hanna Wass taas kertoo laiskoista äänestäjistä ja valtion yrityksistä aktivoida kansalaisia vaaliuurnille.

Seminaari on osa Turun yliopiston valtio-opin ja Tulevaisuudentutkimuksen Verkostoakatemian järjestämää Demokratian tulevaisuudet -kurssia. Tilaisuus on maksuton.

Ohjelma:

10.00 - 10.15 Päivän avaus
VTT, dosentti, yliopisto-opettaja Rauli Mickelsson, Turun yliopisto

10.15 - 11.00 Sosiaaliturvan uudistamisen haasteita ja mahdollisuuksia
KT, YTT, projektipäällikkö Liisa Heinämäki, Valtioneuvoston kanslia

11.00 - 11.45 Osallisuus teknologiayhteiskunnassa
Professori, tutkimusjohtaja Toni Ahlqvist, Turun yliopisto

11.45 - 12.30 Laiska äänestäjä aktivointitalkoiden pyörteissä
Professori Hanna Wass, Helsingin yliopisto

12.30 - 13.30 Lounas (omakustanteinen)

13.30 - 14.15 Proaktiiviset kansalaiset rakentavat tulevaisuuden kaupungit
Professori emerita Sirkka Heinonen, Turun yliopisto