Valtiolle vaarallisiksi todetut kansanedustajat – Eduskuntaryhmä kuutosten tapaus nousee esiin uudessa teoksessa

03.01.2024

Myös valtiollisen poliisin toiminta ja poliittisten vankien kohtelu ovat tarkastelussa Turun yliopiston tutkijoiden uutuusteoksessa.

Turun yliopiston tutkijat ovat julkaisseet uuden teoksen Valpon valvomat. Eduskuntaryhmä kuutosten tapaus, joka käsittelee kuuden kansanedustajan eli kuutosten oikeustapausta ja heidän kohtaloaan jatkosodan aikaan.

Teoksen takana olevien poliittisen historian tutkijatohtori Ville Okkosen ja poliittisen historian yliopistonlehtori Tiina Lintusen mukaan kyseinen tapaus on jäänyt suurten sotasyyllisyysoikeudenkäyntien varjoon. Esimerkiksi laajassa Korkeimman oikeuden historiateoksessa ei kuutosten oikeudenkäynneistä kerrota mitään, vaikka aihe oli herättänyt huomiota niin sota-aikana kuin sen jälkeenkin.

­­– Kuutosten kohtalo on tärkeä näkökulma suomalaisen legalismin eli lakiuskoisuuden todellisuuteen sekä politiikan ja oikeuslaitoksen vuorovaikutukseen, Okkonen toteaa.

Mikko Ampujan, Väinö Meltin, Kaisu-Mirjami Rydbergin, Yrjö Räisäsen, Cay Sundströmin ja Karl Harald Wiikin muodostama eduskuntaryhmä erotettiin ensin puolueesta, ja myöhemmin heidät tuomittiin oikeudessa valtiopetoksen valmistelusta kuritushuoneeseen.

Kuutosten ja heidän lähipiirinsä lisäksi teoksessa valokeilassa on valtiollisen poliisin toiminta 1930– ja 1940–luvuilla. Tuohon aikaan EK-Valpo tarkkaili kaikkia valtion turvallisuuden kannalta vähänkin epäilyttäviksi arvioimiaan henkilöitä. Se tuotti syyttäjien käyttöön materiaalia, jota hyödynnettiin todistusaineistona poliittisissa oikeudenkäynneissä.

– EK-Valpon virkailijoiden ja agenttien laatimien raporttien sanavalinnoilla ja asenteilla oli siis merkitystä, Lintunen arvioi.

Myös poliittisten vankien kohtelu jatkosodan aikana on teoksessa tarkastelussa.

– Poliittisten vankien oikeuksien kaventaminen kesällä 1942 herätti huomiota myös ulkomailla. Presidentti Ryti sai ruotsalaisilta intellektuelleilta kirjeen, jossa vangittujen kansanedustajien kohtelua pidettiin brutaalina ja vaadittiin heidän välitöntä vapauttamistaan, Lintunen toteaa.

Ville Okkonen & Tiina Lintunen

Valpon valvomat. Eduskuntaryhmä kuutosten tapaus.

Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura.

Papers on Labour History XIV.

Helsinki 2023.

Luotu 03.01.2024 | Muokattu 03.01.2024