Lukiolaisten kilpailut voivat poikia opiskelupaikan – poliittinen historia avasi ovet Turpotietäjä-voittajalle

15.12.2022

Oulun lyseon lukion abiturientti Tommi Karjalainen voitti valtakunnallisen Turpotietäjä-kilpailun, ja saa palkinnoksi opiskelupaikan Turun yliopiston poliittisen historian oppiaineesta. Lukiolaisille suunnatut kilpailut avaavat vuosittain useammallekin opiskelijalle suoran reitin yliopistoon. Aiemmin kilpailun kautta on Turun yliopistossa voinut saada opiskelupaikan matemaattis-luonnontieteellisiin, kauppatieteellisiin ja DI-opintoihin.

Turun yliopiston hakijapalvelujen osastopäällikön Mari Kähkösen mukaan tiedekunnat ovat itse päättäneet, josko avaavat ovet lukiolaiskilpailujen voittajille tai kärkikaartiin kisanneille.

– Esimerkiksi Turun kauppakorkeakoulu myöntää opiskelupaikan kahdelle Talousguru-kilpailu finalistille. Matemaattis-luonnontieteellisestä tiedekunnasta sekä teknillisestä tiedekunnasta voi MAOL-kilpailujen kautta saada opiskelupaikan matematiikan ja tilastotieteen, kemian, tietojenkäsittelytieteen tai DI-opintoihin sijoittumalla 10 parhaan joukkoon, Kähkönen kertoo.

Turpotietäjä-kilpailu on uusin tulokas opiskelupaikan tuottavissa kilpailuissa. Kun muissa kilpailuissa tarjolla on opiskelupaikkoja eri suomalaisyliopistoihin, Turpotietäjässä opiskelupaikan voi saada vain Turun yliopistosta.

Opiskelupaikka innosti satoja uusia kilpailijoita

Poliittisen historian oppiainevastaavan Tiina Lintusen mukaan aloite opiskelupaikasta tuli Turpo- eli turvallisuuspoliittisen kilpailun järjestäjiltä. He olivat yhteydessä vararehtori Mika Hannulaan, joka ohjasi kyselyn yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan dekaanille Louis Clercille ja tämä Lintuselle.

– Tämä oli meille looginen valinta, onhan meillä ainepinnoissa Sota, tiedustelu ja turvallisuus -erikoistumislinja, Lintunen kertoo.

Lintunen oli mukana laatimassa kysymyksiä alku- ja loppukokeisiin, mutta arvostelun hoitivat kilpailun järjestäjät eli Reserviläisliitto ry ja Suomen Reserviupseeriliitto ry yhteistyössä Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto ry:n (HYOL) ja Kadettikunnan kanssa.

Kilpailun kautta opiskelijaksi hyväksytty valitaan avoimen väylän aloituspaikkakiintiössä. Näin ollen ensi kevään haussa on todistus- ja valintakoevalinnassa opiskelupaikkoja tarjolla sama määrä kuin aiempina vuosina.

Yksi kilpailun tavoitteista on lisätä lukiolaisten tietämystä turvallisuuspolitiikasta, puolustusjärjestelmästä ja yleisestä turvallisuudesta. Kiinnostus kilpailua kohtaan on kasvussa. Kun kilpailu järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2020, kisaan osallistui 45 lukiota ja 350 opiskelijaa. Tänä vuonna alkukilpailuihin ilmoittautui 76 lukiota ja 600 lukiolaista.

– Kiinnostus opiskelupaikkaa kohtaan varmasti näkyy luvuissa, samoin turvallisuuspolitiikkaa kohtaan noussut kiinnostus, Lintunen sanoo.

Luotu 15.12.2022 | Muokattu 15.12.2022