Mauno Koivisto -luennolla teemana jalkapallo politiikan, rahavallan ja edistyksen kentillä

14.11.2022

Poliittisen historian professori Vesa Vares pureutuu jalkapallon historiaan erityisesti politiikan, rahavallan ja edistyksen näkökulmasta tämän vuoden Mauno Koivisto -luennolla. Presidentti Mauno Koiviston nimeä kantavaa luentoa voi tulla seuraamaan Turun yliopiston Publicum-rakennukseen 29.11. kello 14.00 alkaen tai sitä voi seurata etänä zoomissa.

Turun yliopiston poliittisen historian professori Vesa Vares on julkaissut tänä vuonna teoksen Enemmän kuin peliä - Naisten jalkapallo tasa-arvon tiellä maailmalla ja Suomessa ja vuonna 2018 teoksen Pallon herruus – kuningaslajin valta ja lumo.

Mauno Koivisto -luennolla Vares kertoo jalkapallon MM-kisojen yli 90-vuotisesta historiasta politiikan, rahavallan ja edistyksen näkökulmista. Luennon otsikkona on Pelkkää urheilua vai moraalinen velvoite? Jalkapallo politiikan, rahavallan ja edistyksen paineissa Mussolinista Qatariin. Peli alkaa vuoden 1934 Italian jalkapallon maailmanmestaruuskisoista ja päättyy marraskuussa 2022 alkaviin Qatarin MM-kisoihin, joita on kritisoitu erityisesti ihmisoikeusrikkomuksista.

Kaksituntinen luento on avoin kaikille kiinnostuneille eikä vaadi ennakkoilmoittautumista. Luentoa voi seurata Turun yliopistossa Mauno Koivisto -salissa (Publicum-rakennuksen 1. krs, Assistentinkatu 7) tai Zoomissa nettiosoitteessa https://utu.zoom.us/j/69105185494 .

Vuosittain ajankohtaiseen yhteiskunnallista tai taloudellista aihetta käsittelevän Mauno Koivisto -luennon järjestää Turun korkeakoulujen yhteiskunnallis-taloudellinen tutkimusyhdistys. Vuonna 1957 yhdistystä oli perustamassa vuotta aiemmin Turun yliopiston sosiologian oppiaineesta tohtoriksi väitellyt ja Helsingin Työväen Säästöpankin toiseksi johtajaksi vuonna 1957 siirtynyt Mauno Koivisto.

>> Lisätietoja yhdistyksestä

Luotu 14.11.2022 | Muokattu 14.11.2022