Varsinais-Suomessa vain 5 kuntaa 27:sta sisällyttää Saaristomeren suojelun strategiaansa

23.08.2022

Vain viisi varsinaissuomalaista kuntaa on nostanut Saaristomeren suojelun tavoitteekseen. Turun yliopiston eduskuntatutkimuksen keskuksen opiskelijaryhmän  tekemän selvityksen mukaan Itämeren suojelukomission HELCOMin tavoite saada Saaristomeri pois Hot Spot -listalta ei asetetuilla tavoitteilla toteudu. Selvitys julkistetaan Eurooppa-foorumissa keskiviikkona 23.8.

Työelämäprofessori Anders Blomin johtama opiskelijaryhmä tutki, miten Varsinais-Suomen kunnat sisällyttävät strategioihinsa Saaristomeren suojelun. Vain viisi kuntaa 27:stä on ottanut Saaristomeren suojelun strategiaansa: Turku, Naantali, Masku, Paimio ja Parainen. Selvityksen tekijät toteavatkin, että asiakirjoissa asetetun tahtotilan toteutuessa tavoitetta saada Saaristomeri pois HELCOMin Hot Spot -listalta vuonna 2027 tuskin saavutetaan.

Saaristomeren suojelu Varsinais-Suomen kuntastrategioissa -selvitys syntyi osana Blomin pitämää opetusta. Hankkeessa perehdyttiin poliittiseen tiedusteluun, politiikkasuositusten syntymiseen sekä ilmastopolitiikkaan kunta- ja maakuntatasolla. Työhön kuului kuntastrategioiden käsittelyn seurantaa sekä yhteydenpitoa kuntiin ja maakunnan toimijoihin tilannekuvan selvittämiseksi. Kunnista 24 on valmistellut strategian niin pitkälle, että todennäköinen lopputulos tiedetään.

Raportti osoittaa, että vaikka iso osa Varsinais-Suomen kunnista tekeekin vesiensuojelullisia toimenpiteitä itsenäisesti ja yhteistyössä alueellisten toimijoiden kanssa, ei Saaristomeren suojelu ole vielä noussut merkittäväksi strategiseksi tavoitteeksi kuntapäätöksenteossa. Toisaalta raportin koostaminen on osoittanut konkreettisesti kuntien strategiatyön pitkäjänteisyyden erityisesti Varsinais-Suomen suuremmissa kunnissa.

Projektiryhmään ovat kuuluneet valtiotieteiden kandidaatit Elisa Färm ja Roosa Nissilä sekä  valtiotieteiden ylioppilaat Aaro Enkovaara, Charlotta Leponiemi, Silja Pilto ja Ella Välimäki.

>> Saaristomeren suojelu Varsinais-Suomen kuntastrategioissa -julkaisu

Lisätietoja: Elisa Färm, puh. 0503012319, elmfar@utu.fi