Webinaari avaa 9/11-terrori-iskujen laaja-alaista vaikutusta

08.09.2021

Miten 9.11.2001 terrori-iskut ovat kuluneen kahden vuosikymmen aikana vaikuttaneet ajatteluumme, maailmankuvaamme ja tapaamme tehdä tutkimusta? Kysymykseen pureudutaan Turun yliopiston Pohjois-Amerikan tutkimuksen John Morton -keskuksen järjestämässä webinaarissa, joka on kaikille avoin ja seurattavissa netissä perjantaina 10.9. kello 14.15 alkaen.

Webinaarin panelisteina ovat dosentti Outi Hakola Helsingin yliopistosta, professori Benita Heiskanen ja yliopisto-opettaja Pekka Kolehmainen John Morton -keskuksesta sekä professori Juha Vuori Tampereen yliopistosta. Moderaattorina toimii tutkijatohtori Henna-Riikka Pennanen John Morton -keskuksesta.

Pohdittavana on muun muassa, miten iskuja on tulkittu tutkimuksessa, opetuksessa ja mediassa? Miten turvallisuuden ja turvattomuuden kokemuksia on käsitelty politiikassa ja populaarikulttuurissa?  Mitä eettisiä ja moraalisia kysymyksiä olemme kohdanneet iskujen seurauksena?

– 9/11/2001-iskujen vaikutukset esimerkillistävät tieteiden rajat ylittävän tutkimuksen tärkeyttä. Tapahtumat ja niiden seuraukset eivät ole minkään yksittäisen tieteenalan omaisuutta vaan ne suorastaan edellyttävät ilmiöpohjaista tarkastelua, joka huomioi historiallisten, yhteiskunnallisten ja kulttuuristen merkitysten samanaikaisuuden, Benita Heiskanen sanoo.

Webinaari pidetään perjantaina 10.9. kello 14.15 –16.45 osoitteessa https://utu.zoom.us/j/68569603744

Lisätietoja: John Morton -keskus, yliopisto-opettaja Pekka Kolehmainen, pmkole@utu.fi, 040 731 1972

Luotu 08.09.2021 | Muokattu 08.09.2021