WIS-konferenssin ytimessä on toisen ihmisen kunnioittaminen tietoyhteiskunnassa

25.08.2020

Turun yliopisto on kahdeksatta kertaa isännöimässä kansainvälistä konferenssia Well-being in the Information Society (WIS), joka kohdistuu hyvinvointiin ja terveyteen liittyviin tutkimusideoihin erityisesti osana tietoyhteiskuntaa. Tänä vuonna tapahtuma järjestetään etäyhteyksin.

wis-konferenssi

WIS-konferenssit ovat alusta eli vuodesta 2006 alkaen toteutuneet joka toinen vuosi. Tänä erikoisena vuonna COVID-19 vaikutti siihen, että WIS 2020 järjestetään pääosin Zoom-ympäristössä. Aiemmista toteutuskerroista poiketen WIS 2020 on kaksipäiväinen eli 26.–27.8.2020.

WIS 2020 -toteuttaja on Turun yliopisto yhteistyössä Åbo Akademin, Tampereen yliopiston, Turun ammattikorkeakoulun ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa.

Tapahtuman teemana on Fruits of Respect, jonka ydintä on toisen ihmisen kunnioittamisen merkitys tietoyhteiskunnassa.

– Ajankohtainen esimerkki on vaikkapa kasvomaskien pitäminen korona-viruksen aikana. Maskin pitäminen symboloi toisista välittämistä ja toisten kunnioitusta, toteaa konferenssin puheenjohtaja, professori Reima Suomi.

Konferenssin avainpuhujina ovat professori Tobias Mettler sveitsiläisestä Lausannen yliopistosta ja johtaja Liisa-Maria Voipio-Pulkki sosiaali- ja terveysministeriöstä. Mettlerin puhe on otsikoitu "The Bright and Dark Side of a Connected Workplace for Health and Well-Being" ja Voipio-Pulkin puhe on otsikolla "The Economy of Wellbeing and the COVID 19 Crisis”.

Hyvinvoinnin ja terveyden roolia tietoyhteiskunnassa avataan Fruits of Respect -teemasta kuudessa sessiossa yhteensä 19 tutkimusraportin avulla. Kaikki sessiot ovat englanninkielisiä. Sessioissa keskustellaan esimerkiksi datan käyttämisen eettisistä haasteista, haavoittuvien ryhmien huomioimisesta, terveydenhuollon digitalisoimisen vaikutuksista laatuun ja kustannuksiin, tietoteknologian käytöstä asiakaspalvelujen parantamiseen, yksilön huomioimisesta yrittäjyydessä ja organisaatioissa sekä osallistamiseen ja ymmärtämiseen sisältyvästä yksilön kunnioittamisesta.

Keskiviikkona 26.8.2020 avaussanat lausutaan kello 10 ja ensimmäinen avainpuhe on klo 10.15. Toinen avainpuhe on torstaina 27.8. klo 10.15.

Liikesivistysrahaston rahallinen tuki sekä verkkokonferenssin erittäin pienet kustannukset ja skaalautuvuus ovat mahdollistaneet sen, että konferenssi on kaikille avoin maksutta. Konferenssin Zoom-osoite löytyy sen kotisivuilta.

> Konferenssin verkkosivut

Lisätietoja:

konferenssin puheenjohtaja, professori Reima Suomi, p. 050 410 2282, reima.suomi@utu.fi

Luotu 25.08.2020 | Muokattu 25.08.2020