WORK2021-konferenssin toinen osa pureutuu työn muutokseen ja alustatyön globaaliin luonteeseen

07.10.2021

Monitieteinen, kansainvälinen WORK2021-konferenssi järjestetään viidettä kertaa teemalla Work beyond Crises. Konferenssi järjestetään virtuaalisella tapahtuma-alustalla kolmiosaisena konferenssisarjana elokuussa, lokakuussa ja joulukuussa 2021.

WORK2021-konferenssi kokoaa tutkijat, asiantuntijat ja päättäjät yhteen Suomen ainoana kansainvälisenä monitieteisenä työn ja työelämän konferenssina. Konferenssin toinen osa WORK II järjestetään 13.-14.10.

Ohjelmassa on viimeisimpiin tutkimustuloksiin pohjautuvien esitysten lisäksi kansainvälisten huippututkijoiden keynote-puheenvuoroja. Konferenssin keskiviikon pääpuhujaksi on vahvistettu tohtoritutkija, projektinjohtaja Funda Ustek-Spilda Oxfordin yliopistosta. Ustek-Spilda käsittelee puheessaan "Fair work in the gig economy after Covid-19" globaaleja keikkatalouden alustoja sekä sitä, miten covid-19-kriisi on muuttanut nykyistä retoriikkaa ja keskustelua keikkataloudesta. Torstain pääpuhujana on tutkija, senior economist Uma Rani Kansainvälinen työjärjestö ILO:sta. Ranin esitys "The role of digital labour platforms in transforming the world of work" keskittyy digitaalisten työalustojen rooliin ja vaikutukseen työn muutoksessa sekä siihen, minkälaisia alustatyöhön liittyviä sääntelyaloitteita eri puolilla maailmaa on tehty.

Konferenssin työryhmissä käsiteltäviä aiheita ovat muun muassa digitalisaation ja covid-19-pandemian aiheuttamat muutokset työelämässä, teknologian vaikutukset hoitotyöhön, ilmastonmuutos, koulutus ja oppiminen työelämässä, digitaalinen yhteiskunta ja teknologia sekä robotiikka työelämässä.

- Virtuaalikonferenssimme mahdollistavat työn, talouden ja työelämän tutkimuksen yhteisöön liittymisen mistä päin maailmaa tahansa. WORK-konferensseihin on muodostunut jo vakiintunut tutkijaryhmä, mutta iloksemme huomasimme, että virtuaalinen konferenssien sarja myös helpottaa monen osallistujan päätöstä osallistua: se on ajallisesti järkevämpää ja ympäristöystävällisempää kuin matkustaminen toiselle puolelle maapalloa, WORK2021-konferenssin johtaja, Turun yliopiston yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen professori Anne Kovalainen kertoo.

Konferenssiin odotetaan osallistujia yli 20 maasta ja yli 50 yliopistosta niin sosiologian, sosiaalipsykologian, kauppatieteiden, mutta myös kasvatustieteiden ja humanististen tieteiden alalta. Kaikki konferenssiin hyväksytyt abstraktit julkaistaan kolmiosaisena sähköisenä WORK2021-konferenssijulkaisuna.

WORK2021-konferenssin pääjärjestäjänä toimii monitieteinen Turun yliopiston työtieteiden verkosto TCLS Turku Centre for Labour Studies. Konferenssin suunnitteluun osallistuu myös vakiintunut kansainvälinen tieteellinen johtoryhmä puheenjohtaja Anne Kovalaisen johdolla.

Luotu 07.10.2021 | Muokattu 07.10.2021