Yliopisto aloittaa maaliskuussa tiedeillat kasvitieteellisessä puutarhassa Ruissalossa

21.02.2020

Maaliskuun alusta lähtien puutarhalla järjestetään tiistaisin yleisölle avointa tiedeohjelmaa. Iltojen ajankohtaiset aiheet ovat Amazonian sademetsät, citypunkit, siitepölyt sekä kotipihan monimuotoisuus. Kevään tiedeiltasarja huipentuu lauantaina 23.5. järjestettävään luontoiltapäivään, jossa vastataan yleisön luontoaiheisiin kysymyksiin klassisten luontoiltojen tapaan.

Tiedeiltojen sarja alkaa tiistaina 3.3. professori Ilari Sääksjärven luennolla Tutkimusretkiä Amazoniaan, joka on suunnattu koko perheelle. Luennollaan Sääksjärvi johdattelee kuulijat tuntemattomaan sademetsään, maailman monimuotoisimman luonnon pariin. Illan aikana kuullaan Amazonian sademetsien tuhoutumisesta ja tuhojen merkityksestä koko maapallon luonnolle. Lisäksi kuuntelijat pääsevät näkemään muutamia tieteelle tuntemattomia ja vielä nimeämättömiä hyönteislajeja, joita Sääksjärvi on tuonut retkiltään.

Tiedeillat järjestetään kello 17.30–18.30 kasvitieteellisessä puutarhassa Ruissalossa (Ruissalon puistotie 215).

Tiedeiltojen myötä puutarha ja kahvila Vanha Tammi pitävät maaliskuun alusta alkaen ovensa auki iltakahdeksaan saakka joka tiistai kevään ajan, myös niinä tiistai-iltoina, kun tiedeohjelmaa ei ole.

– Maaliskuussa illat ovat vielä hämäriä, mikä tarjoaa yleisölle mahdollisuuden kokea öinen sademetsä. Kasvihuoneet valaistaan tunnelmallisesti ja uuden maailman tropiikkihuoneeseen tuodaan myös oikean sademetsän äänimaailma. Sademetsä on päivällä kaunis, mutta yöllä sen tunnelma on vertaansa vailla, kertoo pistiäisiä tutkiva Ilari Sääksjärvi, joka on itse tehnyt lukuisia tutkimusretkiä Amazonian alueelle.

Yliopisto kehittää tiedekeskustoimintaa Ruissalossa ja kampuksella

Kasvitieteellinen puutarha kuuluu Turun yliopiston biodiversiteettiyksikköön, joka tutkii luonnon monimuotoisuutta. Yksikkö vastaa yliopiston tiedekeskustoiminnasta, jonka tavoitteena on muun muassa tarjota mahdollisuuksia elämykselliseen ja ilmiökeskeiseen oppimiseen.

Kasvitieteellisen puutarhan tiedeillat tukevat tiedekeskustoiminnan kehittämistä.

– Kasvitieteellisen puutarhan kävijämäärät ovat kasvaneet jatkuvasti muutaman viime vuoden ajan, ja viime vuonna kävijöitä oli ennätykselliset 104 000. Kasvitieteellinen puutarha on yksi Turun suosituimmista matkailukohteista, ja näin luonteva paikka tiedekeskustoiminnan kehittämiselle. Ruissalossa voimme myös tehdä yhteistyötä esimerkiksi kaupungin Ruissalon luontokoulun kanssa, Sääksjärvi kertoo.

Biodiversiteettiyksikkö haluaa tarjota luontoseikkailuja ja tutkimusretkiä koko perheelle. Tiedekasvatus on tärkeä osa toimintaa.

– Tiedeiltojen lisäksi puutarhalle suunnitellaan parhaillaan luokkaretkipaketteja ja kesäleirejä, joiden aiheita ovat muun muassa luonto, ohjelmointi ja myytinmurtajat.

Kasvitieteellisen puutarhan lisäksi tiedekeskus- ja tiedekasvatustoimintaa kehitetään yliopiston kampuksella.

– On tärkeää, että tieteeseen tutustuminen tapahtuu lähellä tutkijoita ja tutkimuksen tekemistä ympäristössä, jossa tieteestä voi innostua, Sääksjärvi sanoo.

Luotu 21.02.2020 | Muokattu 21.02.2020