Perinteiset yritykset muuttuvat digitaalisiksi – kokemuksia autoteollisuuden sopeutumisesta digitaaliseen murrokseen (Väitös: MSc Markus Zimmer, 20.8.2021, tietojärjestelmätiede)

Perinteiset yritykset hyödyntävät digitaalista teknologiaa innovoidessaan uusia palveluita ja tuotteita. Vastatakseen kasvavaan kilpailuun ja varmistaakseen markkina-asemansa säilymisen ne pyrkivät uudistumaan muuntautumalla digitaalisesti. MSc Markus P. Zimmerin väitöskirjatutkimus osoittaa, että perinteiset yritykset voivat onnistuneesti ohjata organisaation digitaalisen murroksen läpi visioimalla digitaalisen tulevaisuuden, kommunikoimalla tämän vision strategiassaan ja osallistamalla työntekijänsä vision toteuttamiseen.
 

Zimmer tarkasteli väitöskirjassaan menestystekijöitä, joiden avulla perinteiset yritykset voivat uudistaa liiketoimintaansa.  

Kolme vuotta kestänyt tutkimus saksalaisessa autonvalmistukseen keskittyvässä yrityksessä osoitti, ettei digitaalinen uudistuminen tapahdu alhaalta ylös tai ylhäältä alas, vaan uudistuminen syntyy johtajien ja työntekijöiden välisessä vuorovaikutuksessa. 

Zimmer nostaa esiin kolme menestystekijää, jotka tukevat perinteisten yritysten uudistumista. 

– Ensinnäkin muutos tarkoittaa vanhoista tavoista luopumista. Toiseksi digitaalisesti taitavat työntekijät ovat hyödyksi prosessien ja toimintatapojen parantamisessa. Kolmanneksi innovatiiviset ja yritteliäät työntekijät tarvitsevat organisaation rakenteellista tukea.

Onnistunut liiketoiminnan uudistaminen edellyttää vanhasta luopumista ja työntekijöiden osallistamista

Yleensä yrityksen digitaalinen uudistuminen edellyttää uuden oppimista – uusia tietojärjestelmiä, uusia liiketoimintaprosesseja ja uutta johtamiskulttuuria. Zimmer huomasi, että vanhoista tavoista pitää myös luopua. 

– Esimerkiksi saksalainen autonvalmistaja poisti virallisen vaiheen työmatkojen hyväksymisestä, sillä se oli ristiriidassa hierarkian madaltamisen ja luottamuksen kulttuurin kanssa, Zimmer kertoo. 

Zimmerin mukaan yritys luopui vanhoista tavoistaan tehdäkseen tilaa muutokselle ja mahdollistaakseen kokonaisvaltaisen uudistumisen sen sijaan, että ihmisiä olisi pyydetty toimimaan uudella tavalla rakenteiden pysyessä täysin samanlaisina.

Zimmer korostaa, että digitaalisesti kyvykkäät työntekijät ovat perinteisille yrityksille voimavara organisaation uudistamisessa. He tuovat mukanaan uusia digitaalisia välineitä ja hyödyntävät niitä prosessien ja työn kehittämisessä. 

– Usein IT-johtajat pitävät työntekijöiden itse käyttöönottamia laitteita ja ohjelmistoja varjo-IT:nä, jota hyödynnetään organisaation tietämättä ja jonka käyttöä yritetään hillitä. Toisaalta voisi olla parempi, että digitaalisesti kyvykkäitä työntekijöitä ei yritettäisi estää olemasta innovatiivisia töissä, Zimmer toteaa.

Zimmer ehdottaa, että IT-johto voisi etsiä uusia hallintamalleja osallistaakseen työntekijät yrityksen työinfrastruktuurin kehittämisessä. 

– Työntekijät tuntevat työnsä parhaiten, joten perinteisten yritysten kannattaa ottaa digitaalisesti kyvykkäät työntekijät mukaan liiketoiminnan uudistamiseen ja uudenlaisen työympäristön suunnitteluun.

Työntekijöiden yritteliäisyyden vahvistaminen auttaa kehittämään uusia palveluita

Tutkimuskohteena olleessa autonvalmistukseen keskittyvässä yrityksessä työntekijät perustivat sisäisiä, yrityksiä muistuttavia projekteja kehittääkseen uusia palveluita ja tuotteita. 

Heidän roolinsa työntekijöinä ja sisäisten yritysmäisten projektien edistäjinä olivat hyvin erilaisia, mistä aiheutui ristiriitoja ja huolenaiheita. Esimerkiksi esiin nousi kysymys siitä, miten työntekijöille voidaan korvata panostaminen yritysmäisiin projekteihin, jotka eivät ole osa heidän tavallista työtään. 

– Perinteisten yritysten kannattaisi luoda rakenteita, jotka helpottavat työntekijöiden toimimista eri rooleissa. Rakenteita, jotka vahvistavat yritteliäisyyttä yrityksen sisällä. Perinteiset yritykset nojautuvat työntekijöihinsä muuttuessaan digitaalisiksi, joten niiden pitäisi myös panostaa heihin, Zimmer sanoo. 

Vaikka Zimmerin väitöskirjan tarkoituksena on tukea perinteisten yritysten digitaalista uudistumista, hänen havaitsemansa menestystekijät eivät yksiselitteisesti takaa liiketoiminnan onnistunutta uudistamista. Jokaisella yrityksellä on omat lähtökohtansa, joilla on vaikutusta siihen, miten tavoitteet saavutetaan. Menestystekijöiden soveltaminen edellyttääkin niiden pohtimista suhteessa yrityksen toimintaympäristöön.

***
MSc Markus Zimmer esittää väitöskirjansa ”Digital Transformation in an Incumbent Organisation: The Co-Enactment of Digital Transformation Through Macro- and Micro-level Activities” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 20.8.2021 klo 12. 

Väitöstilaisuutta voi seurata etänä

Vastaväittäjänä toimii professori Matti Rossi (Aalto yliopisto) ja kustoksena yliopistonlehtori Jonna Järveläinen (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on tietojärjestelmätiede.

Turun yliopisto seuraa aktiivisesti koronavirustilannetta ja viranomaisten ohjeita. Yliopisto päivittää ohjeitaan tilanteen mukaan. Ohjeet ja linkit löytyvät osoitteesta: utu.fi/koronavirus

Väittelijän yhteystiedot: markus.zimmer@utu.fi p: +49 151 54725572

 

Luotu 13.08.2021 | Muokattu 13.08.2021