Sosiaalityön yliopistoverkosto Sosnet vaatii sosiaalihuoltoon TKI-rakenteita

08.05.2023

Valtakunnallinen sosiaalityön yliopistoverkosto Sosnet vaatii Huoltaja-säätiön, Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry:n ja Sosiaalialan osaamiskeskusten kanssa TKI- eli tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan rakenteiden luomista sosiaalihuollon tueksi. "Tulevan hallituskauden aikana on selkiytettävä ja vahvistettava sosiaalihuollon tutkimusta, koulutusta, kehittämistä ja innovaatioita mahdollistavia rakenteita, jotka ovat keskeisiä edellytyksiä sosiaalipalveluiden laadun, vaikuttavuuden ja asiakasturvallisuuden varmistamisessa", nelikko toteaa.

Yksi vetoomuksen allekirjoittajista on Turun yliopiston sosiaalityön professori Merja Anis, joka toimii myös Valtakunnallinen sosiaalityön yliopistoverkoston Sosnetin puheenjohtajana.

– Sosiaalihuolto on hyvin toisenlaisessa asemassa kuin terveydenhuolto, jolla on jo palvelujärjestelmässä vakiintuneet koulutuksen, tutkimuksen ja kehittämisen rakenteet, kuten yliopistosairaalat ja keskussairaalat, joissa kliininen potilastyö yhdistyy saumattomasti koulutukseen, tutkimukseen ja kehittämiseen. Hyvinvointi- ja yhteistoiminta-alueille onkin tulevalla hallituskaudella kiireellisesti luotava sosiaalihuollon lähtökohdista selkeät tutkimuksen, kehittämisen, koulutuksen ja innovaatiotoiminnan toteuttamisedellytykset, joihin myös eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta on toistuvasti kiinnittänyt huomiota, vetoomuksessa todetaan.

Lausuman mukaan sosiaalityön ja sosiaalipalvelujen kehittäminen edellyttää aktiivista yhteistyötä ja vuorovaikutusta hyvinvointialueiden, yhteistoiminta-alueiden, osaamiskeskusten, ammattikorkeakoulujen, yliopistojen ja tutkimuslaitosten välillä.

Toimina esitetään muun muassa sosiaalityön yliopistotasoiseen tutkimusrahoituksen lisäämistä, kasvattaa tutkimusrahoituskausi pidemmiksi kattavampien tutkimustulosten saamiseksi sekä sosiaalityön yliopistokoulutuksen ja sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen resursoinnin turvaaminen pysyvillä ratkaisuilla.

– Sosiaalipalveluissa innovaatiot ovat välttämättömiä organisaatioiden uusien toimintamallien kehittämisessä ja juurruttamisessa sekä vaikuttavuuden ja asiakasturvallisuuden varmistamisessa. Innovaatiot edellyttävät kohderyhmien osallistamista kehittämistyöhön,

Nelikko muistuttaa, että työvoiman määrällä tarkasteltuna sosiaalihuolto on teollisuuden jälkeen Suomen toiseksi suurin toimiala, suurempi kuin terveydenhuolto.

– Nyt on oikea aika luoda hyvinvointi- ja yhteistoiminta-alueille sosiaalihuollon lähtökohdista selkeät tutkimuksen, koulutuksen ja kehittämisen toteuttamisrakenteet, jotta sosiaalihuolto voi hoitaa tehokkaasti ja vaikuttavasti yhteiskunnallista tehtäväänsä sosiaalisten ongelmien ehkäisemiseksi, vähentämiseksi ja korjaamiseksi, vetoomuksessa todetaan.

Luotu 08.05.2023 | Muokattu 08.05.2023