Ajan virtaa Aurajokilaaksossa – uudistettu arkeologinen perusnäyttely Liedon Vanhalinnassa avautuu 17.6.2022

16.06.2022

Liedon Vanhalinnan museossa avautuu 17.6.2022 uudistettu arkeologinen perusnäyttely, Ajan virtaa Aurajokilaaksossa. Näyttelyn esineet kertovat ihmisten elämästä, tavoista ja uskomuksista Aurajokilaaksossa kivikaudelta keskiajan alkuun saakka. Näyttely on toteutettu yhteistyössä Turun yliopiston arkeologian oppiaineen kanssa.

Liedon Vanhalinnan museossa avautuu perjantaina 17.6.2022 uudistettu arkeologinen perusnäyttely Ajan virtaa Aurajokilaaksossa. Näyttelyn esineet kertovat esivanhempiemme elämästä, tavoista ja uskomuksista Aurajokilaaksossa kivikaudelta aina keskiajan alkuun saakka. Suurin osa näyttelyn esineistä on löydetty arkeologisissa kaivauksissa Vanhalinnasta tai sen välittömästä läheisyydestä. Pääosa arkeologisista kaivauksista on ollut Turun yliopiston arkeologian oppiaineen toteuttamia.

Näyttely tutustuttaa vierailijansa Aurajokilaakson esihistoriaan erilaisten teemojen kautta. Erityisinä kohteina näyttelyssä ovat Vanhalinnan linnavuoren pitkä historia sekä Aittamäen kalmistoalueen henkinen elämä. Lisäksi näyttely kertoo arkeologisesta tiedonmuodostuksesta ja siitä, miten maasta kaivetut esineet ja niiden kappaleet saadaan kertomaan oman aikansa elämästä.

Löydetyillä esineillä on ollut aikanaan monenlaisia merkityksiä ja käyttötarkoituksia.

- Esineet ovat monimerkityksellisiä. Niillä on funktioita, jotka usein ovat käytännöllisiä, mutta ne voivat olla myös abstrakteja, symbolisia tai merkinomaisia. Puhutaan myös esineiden elinkaarista. Uudessa näyttelyssä esimerkiksi Aittamäen löydöt liittyvät rautakauden uskomusmaailman, jossa esineet yhdessä elinkaarensa vaiheessa olivat osa seremoniaa, jossa ne hauta-antimina tai uhreina vietiin kalmistoon, kertoo yliopistotutkija ja arkeologi Henrik Asplund Turun yliopistosta.

Uutta näyttelyssä on se, että lähestyy aihetta temaattisesti, ei pelkästään kronologisesti. Näyttely on siten lähtökohdiltaan erilainen kuin aiempi, esineiden typologiaan ja esihistoriallisiin periodeihin tiukasti pidättäytynyt kokonaisuus. Uusi esillepano ei aseta museokävijöille tiukkoja raameja vaan houkuttelee pohtimaan.

Vanhalinnassa toteutettuja arkeologisia kaivauksia ovat olleet mukana toteuttamassa Turun yliopiston arkeologit ja arkeologian opiskelijat.

- Tässä on hyvin toteutunut Mauno ja Ester Vanhalinnan Turun yliopistolle tekemän lahjoituksen idea ja henki – edistää arkeologista tutkimusta. Tärkeitä ovat olleet arkeologian opetukseen kuuluvat opetuskaivaukset, joiden kautta on koulutettu useita arkeologisukupolvia, Asplund sanoo.

Näyttely täydentää Vanhalinnan perusnäyttelyitä kolmannella kokonaisuudella. Toiset kaksi ovat Ester ja Mauno Wanhalinnan kartanokotimuseo sekä entisaikojen lounaissuomalaista maaseutuelämää esittelevä kansatieteellinen näyttelypari, Elämänlanka ja Leipä saa muuttua muttei puuttua.

> Vanhalinnan museo

Museon toiminnanjohtaja Lauri Viinikkala