Ammatit esillä seiskaluokkalaisten Urapolku-tapahtumassa

21.05.2014

Logomon aulatila muuttui kahden päivän ajaksi erilaisten ammattien ja urapolkujen näyttelytilaksi. Turkulaiset yritykset ja oppilaitokset esittelivät peruskoulujen seitsemäsluokkalaisille ammatteja tilintarkastajasta jääkiekkoilijaan.

​Turun yliopistosta Urapolku-tapahtumassa olivat esillä tietotekniikan ammattilaisen, lääkärin ja tilintarkastajan ammatit.

Tutkimusavustaja Lauri Kunttu ja avustavana tilintarkastajana työskentelevä, viittä vaille valmis kauppatieteiden maisteri Sanni Kyheröinen esittelivät tilintarkastajan työtä.

– Koululaiset ovat käyneet pisteellä ilahduttavan paljon. Olemme esitelleet tilintarkastajan työtä käytännössä sekä kertoneet myös, mihin muihin ammatteihin kauppatieteiden maisterin tutkinnolla voi työllistyä.

Informaatioteknologian laitos toi näytille tietotekniikan asiantuntijan ammatin, johon sai tutustua tietokonepeliä pelaamalla. Pisteellä olivat esittelemässä projektitutkija Einari Kurvinen (vas.) ja tohtorikoulutettava Erkki Kaila.

– Ala vaikuttaa kiinnostavan nuoria. Toivomme ennen kaikkea, että tästä jäisi tunne, että tietotekniikan ala on hauska juttu, Kaila sanoo.

Lääkärin työ kiinnosti Jenni Jaloa, Laura Petrovaa ja Veera Vähä-Koskelaa Rieskalähteen koulusta.

– Muita kiinnostavia täällä olivat myös poliisin ja eläinlääkärin työt, he kertoivat

Tapahtumaan osallistuneet koululaiset tutustuivat päivän aikana vähintään kymmeneen eri ammattiin, ja keräsivät sen merkiksi pisteiltä suoritusmerkintöjä.

Turun Nuorkauppakamari järjesti kaksipäiväisen Urapolku-tapahtuman
21.–22.5. nyt toista kertaa.

Maria Ojanen
Luotu 21.05.2014 | Muokattu 20.07.2021