Asiantuntijaluentoja opettajan osaamisesta seitsemän yliopiston ja AVI:n yhteistyönä

17.05.2023

Millaisia taitoja ja osaamista opettaja tarvitsee työssään? Mitä on moninaisuusosaaminen? Mikä on motivaation rooli oppimisessa ja millaista tietoa opettaja tarvitsee työssään? Mikä on MAP-malli? Vastauksia tarjolla Opettajana muuttuvassa maailmassa: MAP-malli opettajan osaamista suuntaamassa -verkkokurssilla. Vapaasti suoritettavissa olevalla kurssilla ei ole aikatauluja tai palautettavia tehtäviä, voit suorittaa sen omaan tahtiisi ja juuri niin kuin se tuntuu itsestäsi parhaalta.

Opettajana muuttuvassa maailmassa: MAP-malli opettajan osaamista suuntaamassa -verkkokurssi on Jyväskylän ja Turun yliopistojen opettajankoulutuslaitosten sekä Aluehallintoviraston opetus- ja kulttuuritoimen yhteistyössä tuottama täydennyskoulutus. Sisältöä ovat olleet tuottamassa myös Tampereen, Helsingin, Oulun, Itä-Suomen sekä Lapin yliopistojen asiantuntijat sekä Keljonkankaan yhtenäiskoulun, Rauman normaalikoulun sekä Luostarivuoren Lyseon lukion opettajat.

Verkkokurssi on suunnattu erityisesti perusopetuksen ja toisen asteen opettajille ja sivistystoimelle, mutta sen monipuoliset asiantuntijaluennot keskusteluineen sopivat erittäin hyvin myös opettajankoulutuksen opintojaksoille.

Verkkokurssilla on kahdeksan asiantuntijaluentoa:

• Opettajan osaaminen malli: MAP (Riitta-Leena Metsäpelto, Jyväskylän yliopisto ja Anu Warinowski, Turun yliopisto)
  • Vuorovaikutus opetuksen perustana (Marja-Kristiina Lerkkanen, Jyväskylän yliopisto)
  • ”Onks motii?” Motivaation merkitys oppimisessa (Jaana Viljaranta, Itä-Suomen yliopisto)
  • Minkälaisella tiedolla on käyttöä opettajan työssä? (Jukka Husu, Anu Warinowski ja Mikko Tiilikainen, Turun yliopisto)
  • Itsesäätöisen oppimisen kognitiivinen perusta (Jonna Malmberg, Oulun yliopisto)
  • Moninaisuusosaaminen opettajan työssä (Outi Kyrö-Ämmälä ja Suvi Lakkala, Lapin yliopisto)
  • Opettajan arvot ja etiikka (Kirsi Tirri, Helsingin yliopisto)
  • Opettajan ammatillinen hyvinvointi ja hyvinvointiosaaminen (Tiina Soini, Tampereen yliopisto)

Jokaiseen luentoon liittyy keskusteluosio, jossa opettajat reflektoivat ja keskustelevat asiantuntijaluentojen herättämistä ajatuksista ja kokemuksista omaan työhön liittyen. Keskustelemassa ovat:

• Tommi Kinnunen (äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori, kirjailija, Luostarivuoren lyseon lukio, Turku) ja Eeva-Maija Niinistö (lehtori, Rauman Normaalikoulu)
  • Riikka Laakso (luokanopettaja, apulaisjohtaja, Keljonkankaan yhtenäiskoulu) ja Hanne Hämäläinen (luokanopettaja, Keljonkankaan yhtenäiskoulu)

Lisäksi jokaiseen luentoon liittyy pohdintakysymyksiä, joita osallistujat voivat työstää itsenäisesti tai yhteisöllisesti ryhmissä.

>> Verkkokurssille pääsee rekisteröitymään linkistä, jolloin kaikki kurssimateriaali on käytettävissäsi (ainakin) kevääseen 2024 saakka.

Lisätietoja:
Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen yliopistotutkija Riitta-Leena Metsäpelto, riitta-leena.metsäpelto@jyu.fi, +358 40 805 3349
Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan tiedekuntapäällikkö Anu Warinowski, anu.warinowski@utu.fi, +358 50 338 0538

Luotu 17.05.2023 | Muokattu 17.05.2023