Choose Your Future luo uusille Turun yliopistolaisille mobiilioppaan

21.12.2016

Turun yliopistoon opiskelemaan tuleville luodaan aivan uudenlainen mobiilipalvelu helpottamaan asettumista uuteen kaupunkiin ja opiskeluympäristöön. Palvelun testaajiksi pääsevät alkuvuodesta Turun yliopistoon saapuvat vaihto-opiskelijat, syksyllä yliopisto tarjoaa sen kaikille uusille opiskelijoilleen.

​Matti Sahi, Susanna Lahtinen ja ​Katerina Panina kertovat, että yrittäjät kuljettavat bisneksen rinnalla ajatusta paremmasta maailmasta, jossa jokainen löytäisi oman yhteisönsä. Parhaimmillaan palvelu estää yksinäisyyttä ja eriytymistä. – Meillä on vahva halu tehdä yhteiskunnallisesti vaikuttavaa työtä ja auttaa ihmisiä elämässään eteenpäin, Lahtinen sanoo.

​Choose Your Futuren, kaupparekisterinimeltään CYF Digital Servicesin, takaa löytyy kuusi kauppakorkeakoulun markkinointikurssin yhdistämää opiskelijaa: Hanna Aho, Susanna Lahtinen, Joonas Lyytikäinen, Mikael Orpana, Katerina Panina ja Matti Sahi.

– Sovelluksemme tukee kotiutumista uudelle seudulle, oli tulija sitten turvapaikanhakija, opiskelija tai työn perässä muuttava, opiskelija ja yrittäjä Katerina Panina kertoo.

Ensimmäisenä sovelluksen ottaa käyttöön Turun yliopisto, joka tarjoaa palvelun ensi syksynä kaikille uusille opiskelijoilleen. Sovellus koostuu kolmesta osasta: info-, tapahtuma- ja kartta-osioista. Info-osio koostuu sekä standardoidusta että asiakkaan toiveiden mukaan räätälöidystä sisällöstä. Tapahtumaosioon voivat tapahtumia luoda kaikki rekisteröityneet käyttäjät ja kartta-osio liittää muiden osioiden tiedot tiettyyn fyysiseen sijaintiin.

Turun yliopiston on ottanut yhdeksi keskeiseksi tavoitteekseen vahvistaa yrittäjämäistä asennetta ja yrittäjyyttä tukevia toimintatapoja koko yhteisössä. Väänäsen mukaan CYF Digital Servicesin perustaneiden opiskelijoiden toiminta on juuri sitä, mitä yliopisto haluaa edistää.

– Opiskelijoidemme perustama yritys on luonut hienon liikeidean, joka tukee myös tavoitteitamme tehdä Turusta Suomen paras opiskelukaupunki. Choose Your Futuren väki räätälöi sovelluksen sisällön juuri meidän opiskelijoillemme tarpeiden mukaisesti niin, että löytävät sieltä mahdollisimman helposti uudella asuinpaikkakunnallaan tarvitsemansa tiedon, Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen sanoo.

Ensimmäisen versio esitelty Washingtonissa ja YK:ssa

Yrityksen tavoitteena on myydä palvelua niin Suomessa kuin kansainvälisestikin, ja kieliversioita tehdään asiakkaan tilauksen mukaisesti. Palvelun kustannuksista vastaa sen tilaaja, esimerkiksi kaupunki, yritys tai vaikkapa yliopisto, jotka tarjoavat palvelun määrittämilleen käyttäjille. Palvelun käyttäjälle se on maksuton, mutta edellyttää rekisteröitymistä. Näin palvelu mahdollistaa turvallisen yhteisön synnyn.

– Palvelu on kohdennettu ihmiselle, joka haluaa rakentaa elämänsä uuteen kaupunkiin. Tietoahan meillä on ihan valtavasti, mutta monien mielestä sitä on vaikea löytää. Meidän sovelluksemme kokoaa käyttäjän kannalta olennaiset tiedot yhteen, opiskelija ja yrittäjä Matti Sahi kertoo.
Tuoreet yrittäjät kuvaavat palveluaan sanalla glocal, joka yhdistää globaalin maailman paikallisiin tarpeisiin.

Idea sovelluksesta syntyi Turun yliopiston kauppakorkeakoulun yliopistonlehtori Ulla Hakalan ja Joni Salmisen markkinoinnin kurssilla. Kurssilla otettiin osaa Yhdysvaltain ulkoministeriön ja Facebookin järjestämään kilpailuun, jonka tavoitteena oli kehittää radikalisoitumista ennaltaehkäiseviä ratkaisuja.

Samaan aikaan Suomeen saapui ennätysmäärä turvapaikanhakijoita, joiden kotiutumista kurssilaiset pyrkivät edistämään tapahtumien, sosiaalisen median ja mobiilisovelluksen avulla. Opiskelijat keksivät sovelluksen, jonka johtoajatuksena oli helpottaa ihmisten liittymistä osaksi yhteisöä ja näin ollen vähentää syrjäytymistä.
Mobiilisovellus antoi turvapaikanhakijalle hyödyllistä tietoa uudesta kotikaupungista hänen omalla äidinkielellään. Siihen linkittyi myös Facebook-sivusto, joka antoi mahdollisuuden vuorovaikutteisuuteen ja turvapaikanhakijoillekin soveltuvien tapahtumien esittelemiseen.

Choose Your Future voitti Facebook Global Digital Challengen ja pääsi esittelemään hankettaan Yhdysvaltain hallinnolle. Myöhemmin ryhmä sai kutsun myös YK:n yleiskokousviikon Rauha ja turvallisuus -osioon esittelemään toimintaansa.

– Viime kevään kokemusten sekä erittäin hyvän palautteen jälkeen ajattelimme, että Choose Your Future on niin hieno asia, ettei sitä saa unohtaa. Mietimme eri vaihtoehtoja: jatkammeko hyväntekeväisyytenä, jonkin järjestön alla vai yrityksenä. Päädyimme yritykseen, sillä sitä kautta voimme panostaa kunnolla toimintaan, ja saada aidosti yhteiskunnallista vaikuttavuutta aikaan, yrittäjä ja opiskelija Susanna Lahtinen sanoo.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Antti Tarponen