EC2U-harjoittelu vahvistaa luokkahuonetaitoja

27.06.2023

European Campus of City-Universities (EC2U) -allianssi on tänä keväänä tarjonnut opettajiksi opiskeleville mahdollisuuden lähteä 2-4 viikon opetusharjoitteluun EC2U-yliopistokaupungissa toimivaan kouluun. Mahdollisuuteen on tänä keväänä tarttunut viisi Turun yliopiston opiskelijaa. Turkuun on lisäksi saapunut yksi harjoittelija Saksan Jenasta.

Yksi EC2U-allianssin tavoitteista on vahvistaa opiskelijoiden työelämätaitoja kansainvälisillä liikkuvuusjaksoilla, joista yksi muoto on classroom internships eli luokkahuoneharjoittelut. Harjoittelussa allianssin yliopistojen opettajaopiskelijat voivat lähteä muutaman viikon mittaiseen harjoitteluun kouluun, joka sijaitsee yhdessä allianssin kaupungeista eli Turussa, Jenassa, Poitiersissa, Iasissa, Paviassa, Salamancassa tai Coimbrassa.

Samira Schwannecke päärakennuksen aulassa
Samira Schwannecke päärakennuksen aulassa.

Tänä keväänä Turkuun Jenasta maaliskuuksi saapunut Samira Schwannecke suoritti oman harjoittelunsa Turun normaalikoulussa vararehtori Tuija Niemen ohjauksessa. Lisäksi opiskelijatuutori on auttanut Samiraa asettumaan Turkuun. Jenan yliopistossa Samiran pääaine on saksa vieraana ja toisena kielenä, ja opintoihin kuuluu mm. fonetiikkaa ja vieraan kieleen didaktiikkaa. Opetuskokemusta hän ehti kerryttää Jenassa juuri ennen Turun harjoittelua yliopisto-opiskelijoiden parissa.

– Halusin tehdä kaksi harjoittelua eri ikäryhmien parissa, joten Turun normaalikoulussa harjoittelin pääosin alakoulun puolella. Harjoittelumahdollisuudesta Turussa oli hyvin tietoa saatavilla, joten Turku valikoitui harjoittelupaikaksi, kertoo Samira.

Harjoittelussa opiskelijat avustavat oppitunneilla eri ikäisiä oppijoita.

– Olen seurannut auskultanttien pitämiä tunteja ja englannin kielen tunneilla harjoitellut lukemista ja ääntämistä oppilaiden kanssa. Päivät ovat olleet erilaisia ja ohjaukseni on ollut koulussa hyvää, kiittelee Samira.

Luokkahuoneharjoittelu on lisännyt Samiran itseluottamusta ja antanut hänelle taitoja toimia lasten parissa.

– Harjoittelu vastasi odotuksiani ja voin suositella luokkahuoneharjoittelua opettajaopiskelijoille, lisää Samira.

Harjoittelu auttoi hahmottamaan samankaltaisuuksia ja eroja Suomen ja Romanian välillä

Aaro Tuomela Romaniassa
Aaro Tuomela romanialaisessa luokkahuoneessa.

Yksi Turun yliopistosta luokkahuoneharjoitteluun lähteneitä on Aaro Tuomela, joka opiskelee luokanopettajaksi. Aaro vietti kaksi viikkoa Romanian Iasissa tietojenkäsittelyoppiin painottuvassa Grigore Moisil -koulussa, joka tarjoaa opetusta luokille 5-12.

Uuteen maahan ja sen koulutusjärjestelmään tutustuminen sekä maailman kokeminen Suomen ulkopuolella motivoivat Aaroa hakemaan luokkahuoneharjoitteluun.

– Ensimmäisellä viikolla seurasin pääasiassa matematiikan tunteja ja sain esitellä itseni oppilaille englanniksi. Toisella viikolla opetin jakolaskua harjoituksiin keskittyen. Tunnin lopuksi pidin lyhyen kyselytilaisuuden, jonka aikana oppilaat saivat kysellä Suomesta, kertoo Aaro tehtävistään.

Aaro yllättyi huomatessaan, kuinka samanlaisia Suomen ja Romanian koulutusjärjestelmät olivat.

– Yllätyin myös siitä, että oppilaiden ja opiskelijoiden tuli tuoda kouluun oma lounaansa, joka yleensä oli kerrosvoileipä. Suomessa kun saa ilmaisen koululounaan, joka on myös keino taata köyhempien perheiden lapsille ainakin yksi lämmin ja ravitseva ateria päivässä, Aaro huomioi.

Aaron mukaan harjoittelu oli hyödyllinen, sillä kehitti häntä opettajana.

Vieraassa kieliympäristössä työskentely auttoi häntä myös asettumaan sellaisten oppilaiden asemaan, jotka eivät puhu opetuskieltä ensimmäisenä kielenään.

– Ymmärsin, että on tärkeää käyttää kuvia ja ei-verbaalista viestintää sellaisten oppilaiden kanssa, jotka eivät ymmärrä kieltä niin hyvin, kiteyttää Aaro.

Harjoittelu on tuonut Aarolle rohkeutta opettaa ja työskennellä kaikenikäisten oppijoiden parissa, sillä Turussa hänen opintonsa keskittyvät alakoululaisten opettamiseen.

– Jatkossakin haluan kokeilla uusia asioita ja muistaa tarttua eteen tuleviin mahdollisuuksiin! Haluan lisäksi muistaa romanialaisten ystävällisyyden sekä sen, miltä tuntui olla tilanteessa, jossa ympäröivää kieltä ei ymmärrä. Tällöin voin paremmin ymmärtää muista kulttuureista tulevien oppijoiden lähtökohtia, Aaro tiivistää kokemuksiaan.

> Lue lisää EC2U-allianssista

Teksti: Lassi Yli-Muilu