Educariumissa testataan uusia oppimisympäristöjä

08.10.2014

Pienet, helposti liikuteltavat pöydät, suuret kosketuksella ohjattavat näytöt, jaettavia tiloja, mahdollisuus syöttää omalta läppäriltä tietoa seinänäytöille. Educariumin kolmanteen kerrokseen luodut uudet oppimisympäristöt pyrkivät tarjoamaan tilan nykyaikaiselle oppimiselle.

Uudistettua aulatilaa

​Uudistetuissa aulatiloissa on pienryhmätyöskentelyyn sopivia pöytäryhmiä.

Oppimisympäristöjen kehittäminen on yksi Turun yliopiston suurista tehtävistä. Rahaa työhön on varattu pari miljoonaa, mutta ensin on löydettävä se toimiva malli. Ensimmäiset tilat rakennettiin kesän aikana Educariumiin ja Turun kauppakorkeakouluun.

– Tavoitteenamme on monistaa samanlaisia tiloja muualle Educariumiin. Tai ei aivan samanlaisia, vaan palautteen perusteella parannettuja, kasvatustieteiden tiedekunnan hallintopäällikkö Meri Louhi sanoo.

Ensimmäiset tilat toimivatkin myös kokeilutiloina. Sekä rakennukset omistavat Suomen yliopistokiinteistöt että tiedekunnat itse tutkivat, miten tilat toimivat. Esimerkiksi Educariumissa on kameroita, jotka seuraavat, mihin kellonaikaan ja miten tiloja käytetään. Anturit mittaavat, miten esimerkiksi happipitoisuus tiloissa riittää. Sekä opettajilta että opiskelijoilta kerätään kommenttaja tiloista.

Remontin myötä huonetiloja jaettiin uudelleen ja aulaan syntyi luonteva opiskelutila. Opetustiloissa silmiinpistävin muutos ovat pienentyneet pöydät, joita on helppo liikutella. Luentosalimainen asetelma muuttuu parissa minuutissa usen pienryhmän työskentelytilaksi.  Idea niistä tuli opiskelijoilta.

– Opiskelijat sanoivat, että pöydälle pitää mahtua läppäri, eikä juuri muuta tarvita, Louhi kertoo.

Uudet tilat mahdollistavatkin niin opettajien kuin opiskelijoidenkin omien teknisten laitteiden käytön opiskelussa.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Katja Kontu