Asiasana: opettajankoulutuslaitos (Turku)
Jo työssä olevat opettajat kouluttautuneet ahkerasti matematiikan opetukseen
Yli 7 000 kasvatus- ja koulutusalan ammattilaista on osallistunut reilun viiden vuoden aikana suomalaisyliopistojen luomaan Joustavaan Matematiikkaan eli JoMa-täydennyskoulutukseen. JoMan tarjoamat tutkimusperustaiset opetusmenetelmät ja mielekkääseen harjoitteluun panostaminen ovat yksi keino saada lapset ja nuoret innostumaan matematiikasta.
cLovid-projektin ensimmäinen opetuskokeilu osoittautui onnistuneeksi
Kehitteillä olevan, verkkoa hyödyntävän cLovid-oppimisympäristön ensimmäinen opetuskokeilu osoittautui onnistuneeksi. useimmat osallistujista kokivat kahden tunnin purkuistunnon erittäin hyödyllisenä ja toivoivat vastaavanlaista koulutusta uudestaan. – Kaikki oppimateriaali ja cLovid-projektin aikana kehitetetyt työkalut (OMERO ja PRISMA) annetaan vapaaseen käyttöön projektin päättyessä, yliopistotutkija Laura Helle opettajankoulutuslaitokselta kertoo.
Mirva Heikkilä ja Marko Lähteenmäki saivat väitöskirjapalkinnot, Jukka Husu tunnustuksen vertaisarvioinnista
Opettajankoulutuslaitoksella tohtoreiksi vuonna 2022 väitelleet Mirva Heikkilä ja Marko Lähteenmäki on palkittu ansiokkaista väitöstutkimuksistaan. Heikkilän palkinnon myönsi Suomen Kasvatustieteellinen Seura, Marko Lähteenmäen Haukkalan säätiö. Heikkilän rinnalla Kasvatustieteiden päivillä palkittiin myös dekaani Jukka Husu ensimmäistä kertaa historiassa jaetulla Ansioitunut arvioitsija -palkinnon.
Eduskunta myönsi 600 000 euroa opettajankoulutuksen tutkimusperustaiseen kehittämiseen
Eduskunta on myöntänyt 600 000 euroa Turun yliopiston johtamalle FinTED-hankkeelle, jossa kehitetään tutkimusperustaisesti opettajankoulutusta. Joululahjarahalla voidaan käynnistää koko Suomen yhteinen opettajankoulutuksen tietovaranto.
Luontaisesti esiin nousevilla rooleilla selkeä vaikutus yhteisöllisen oppimisen onnistumiseen (Väitös: KM Olli-Pekka Heinimäki, 6.10.2022, kasvatustiede)
Ryhmän jäsenet omaksuvat luontaisesti monia erilaisia rooleja yhteisöllisen oppimisen aikana. Kasvatustieteen maisteri Olli-Pekka Heinimäen väitöstutkimuksen mukaan ryhmän eri jäsenten omaksumilla rooleilla on vaikutusta myös yhteisöllisen oppimisen onnistumisen ja laadun kannalta.
Oppilaiden yksinäisyyden torjuntaan kehitetään School to Belong -ohjelma
Lasten ja nuorten yksinäisyyden vähentämiseen lähdetään uuden School to Belong -ohjelman voimin. Kehittämistyö siirtyy toteuttamisvaiheeseen, kun eduskunta ohjasi joululahjarahoistaan 250 000 euroa ohjelmalle. Hanketta vievät eteenpäin ohjelman kehittäjä HelsinkiMissio, kehitystyössä alusta saakka mukana ollut kasvatuspsykologian professori, opetusneuvos Niina Junttila ja hänen työyhteisönsä Turun yliopiston opettajankoulutuslaitos sekä Opetushallitus ja Aluehallintovirasto.
Tiedekunnan KAS!-blogi kertoo tutkimusalasta ja elämästä tiedekunnassa
KAS!-blogi tutustuttaa Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan, Turun ja Rauman normaalikoulujen sekä Pikkunorssin elämään. Joka toinen viikko julkaistavassa blogissa tutkijat, opettaja ja opiskelijat kertovat työstään, opinnoistaan ja elämästään. Ota blogi seurantaasi.
Sadat vastavalmistuneet maisterit vannoivat opettajan valan
Luentosalissa kaikuu kasvatustieteiden tiedekunnan koulutuksen vararehtori Inkeri Ruokosen sanat hänen lukiessaan Comeniuksen valaa. Muut valmistuneiden juhlaan, publiikkiin, osallistuneet vannoivat valansa kotona. Koronan vuoksi tiedekunnan publiikki järjestettiin toista kertaa etänä, mutta juhlan tuntu oli silti vahva. Puheenvuorot nostivat esille tiedekunnasta valmistuneiden merkityksen niin yhteiskunnan kehitykselle kuin yksittäisen ihmisen hyvinvoinnille.
DivED kehitti opettajille työkaluja kieli- ja kulttuuritietoiseen toimintaan
Oppilaiden moninaiset kulttuuriset ja kielelliset taustat haastavat opettajat nykypäivän koulussa. Miten ottaa huomioon erilaiset oppijat, tarjota kaikille mahdollisuuksia taustasta riippumatta? Avuksi tuli kehittämishanke DivED, joka kolmen vuoden aikana koulutti opettajia uudenlaiseen ajatteluun, kehitti ideoita opettajankoulutukseen ja jätti opettajille perinnöksi laajan tietopaketin käytännön harjoituksineen.