Business Finland myönsi Turun yliopistolle viime vuonna 5,7 miljoonaa euroa
Turun yliopisto sai Business Finlandilta Varsinais-Suomen suurimman rahoituspotin vuonna 2024.
Turun yliopisto sai Business Finlandilta Varsinais-Suomen suurimman rahoituspotin vuonna 2024.
Turun yliopiston tutkijat ovat jälleen mukana 29.9.–1.10.2023 järjestettävien Turun Kirjamessujen lavaohjelmassa. Yliopiston messuohjelmassa käsitellään uushenkisyyttä ja rituaaleja, vähemmistöjä suomalaisessa sarjakuvassa sekä kielen oppimista tanssin keinoin.
Yli 7 000 kasvatus- ja koulutusalan ammattilaista on osallistunut reilun viiden vuoden aikana suomalaisyliopistojen luomaan Joustavaan Matematiikkaan eli JoMa-täydennyskoulutukseen. JoMan tarjoamat tutkimusperustaiset opetusmenetelmät ja mielekkääseen harjoitteluun panostaminen ovat yksi keino saada lapset ja nuoret innostumaan matematiikasta.
Kehitteillä olevan, verkkoa hyödyntävän cLovid-oppimisympäristön ensimmäinen opetuskokeilu osoittautui onnistuneeksi. useimmat osallistujista kokivat kahden tunnin purkuistunnon erittäin hyödyllisenä ja toivoivat vastaavanlaista koulutusta uudestaan. – Kaikki oppimateriaali ja cLovid-projektin aikana kehitetetyt työkalut (OMERO ja PRISMA) annetaan vapaaseen käyttöön projektin päättyessä, yliopistotutkija Laura Helle opettajankoulutuslaitokselta kertoo.
Opettajankoulutuslaitoksella tohtoreiksi vuonna 2022 väitelleet Mirva Heikkilä ja Marko Lähteenmäki on palkittu ansiokkaista väitöstutkimuksistaan. Heikkilän palkinnon myönsi Suomen Kasvatustieteellinen Seura, Marko Lähteenmäen Haukkalan säätiö. Heikkilän rinnalla Kasvatustieteiden päivillä palkittiin myös dekaani Jukka Husu ensimmäistä kertaa historiassa jaetulla Ansioitunut arvioitsija -palkinnon.
Eduskunta on myöntänyt 600 000 euroa Turun yliopiston johtamalle FinTED-hankkeelle, jossa kehitetään tutkimusperustaisesti opettajankoulutusta. Joululahjarahalla voidaan käynnistää koko Suomen yhteinen opettajankoulutuksen tietovaranto.
Ryhmän jäsenet omaksuvat luontaisesti monia erilaisia rooleja yhteisöllisen oppimisen aikana. Kasvatustieteen maisteri Olli-Pekka Heinimäen väitöstutkimuksen mukaan ryhmän eri jäsenten omaksumilla rooleilla on vaikutusta myös yhteisöllisen oppimisen onnistumisen ja laadun kannalta.
Lasten ja nuorten yksinäisyyden vähentämiseen lähdetään uuden School to Belong -ohjelman voimin. Kehittämistyö siirtyy toteuttamisvaiheeseen, kun eduskunta ohjasi joululahjarahoistaan 250 000 euroa ohjelmalle. Hanketta vievät eteenpäin ohjelman kehittäjä HelsinkiMissio, kehitystyössä alusta saakka mukana ollut kasvatuspsykologian professori, opetusneuvos Niina Junttila ja hänen työyhteisönsä Turun yliopiston opettajankoulutuslaitos sekä Opetushallitus ja Aluehallintovirasto.
KAS!-blogi tutustuttaa Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan, Turun ja Rauman normaalikoulujen sekä Pikkunorssin elämään. Joka toinen viikko julkaistavassa blogissa tutkijat, opettaja ja opiskelijat kertovat työstään, opinnoistaan ja elämästään. Ota blogi seurantaasi.