Asiasana: opettajuus

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Suomea opettelevien koulunkäynnin tukemisen tulee tapahtua yhteistyössä ja koulutusjärjestelmän eri tasoilla (Väitös: FM Elisa Repo, 24.2.2023, kasvatustiede)

Opettajien taidot tukea kielellistä moninaisuutta eivät aina ole peruskoulun opetussuunnitelmien edellyttämällä tasolla. Suunnitelmat ovat jo usean vuoden ajan edellyttäneet jokaiselta opettajalta kieli- ja kulttuuritietoista pedagogiikkaa, mutta asiaa kasvatustieteen alan väitöstyössään tutkinut Elisa Repo havaitsi eroja opettajien asenteissa ja käytänteissä.

Varhaisnuorten haavoittuvuutta voi lievittää tukemalla vanhempia ja vahvistamalla tunnetukea kouluissa (Väitös: KM Anne-Elina Salo, 13.1.2023, kasvatustiede)

Äitien yksinäisyys ennustaa tyttöjen, isien yksinäisyys poikien pitkäaikaista sosiaalista yksinäisyyttä, paljastuu kasvatustieteiden maisteri Anne-Elina Salon Turun yliopistoon tekemästä väitöstutkimuksesta. – On tärkeää varmistaa, että jokainen vanhempi voi kokea kyvykkyyttä vanhemmuudessaan, ja että yksikään vanhempi ei koe jäävänsä yksin. Tämä edistää vanhempien hyvinvointia ja mahdollistaa parhaimmillaan myös ylisukupolvisten haavoittuvuuden polkujen katkaisemisen, Salo toteaa.

Mirva Heikkilä ja Marko Lähteenmäki saivat väitöskirjapalkinnot, Jukka Husu tunnustuksen vertaisarvioinnista

30.12.2022

Opettajankoulutuslaitoksella tohtoreiksi vuonna 2022 väitelleet Mirva Heikkilä ja Marko Lähteenmäki on palkittu ansiokkaista väitöstutkimuksistaan. Heikkilän palkinnon myönsi Suomen Kasvatustieteellinen Seura, Marko Lähteenmäen Haukkalan säätiö. Heikkilän rinnalla Kasvatustieteiden päivillä palkittiin myös dekaani Jukka Husu ensimmäistä kertaa historiassa jaetulla Ansioitunut arvioitsija -palkinnon.