Turun yliopisto tuo lavaohjelmaa kirjamessuille

22.09.2023

Turun yliopiston tutkijat ovat jälleen mukana 29.9.–1.10.2023 järjestettävien Turun Kirjamessujen lavaohjelmassa. Yliopiston messuohjelmassa käsitellään uushenkisyyttä ja rituaaleja, vähemmistöjä suomalaisessa sarjakuvassa sekä kielen oppimista tanssin keinoin.

Turun yliopisto tuo kirjamessuille lavaohjelmaa, joka pitää sisällään tutkijoiden haastatteluja. Humanistisen tiedekunnan työelämäprofessori Riitta Monto haastattelee tutkijoita kirjamessujen Fiore-lavalla lauantaina ja sunnuntaina.

Turun yliopiston lavaohjelma:

Uushenkisyys ja rituaalit nykyajan ihmisen elämässä

La 30.9. klo 16–16.30
Fiore-lava

Miksi ihmisillä on yhteiskunnan maallistumisesta huolimatta kaipuu lumoon ja pyhän kokemiseen? Millaisia suuntauksia uushenkisyys on saanut 2000-luvun Suomessa? Millainen rooli rituaaleilla voisi olla nykyajan ihmisen elämässä? Haastateltavina Turun yliopiston uskontotieteen professori Minna Opas ja yliopistonlehtori Tiina Mahlamäki sekä Rituaalikirjan (SKS Kirjat) kirjoittaja Reetta Ranta. Haastattelijana Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan työelämäprofessori Riitta Monto.

Vähemmistöt suomalaisissa sarjakuvissa

Su 1.10. klo 11–11.30
Fiore-lava

Miten suomalaisissa sarjakuvissa on käsitelty vähemmistöjä? Millainen rooli vähemmistöön kuuluvilla sarjakuvantekijöillä on ollut suomalaisen sarjakuvan historiassa? Haastateltavina Turun yliopiston kirjallisuustieteiden tutkijat Ralf Kauranen ja Anna Vuorinne. Haastattelijana Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan työelämäprofessori Riitta Monto.

Kielten oppimista tanssin keinoin

Su 1.10. klo 11.30–12.00
Fiore-lava

Miten tanssi voi auttaa uuden kielen oppimisessa? Entä uhanalaisen kielen elvyttämisessä? Haastateltavina Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen väitöskirjatutkija Kaisa Korpinen ja fonetiikan professori Maija S. Peltola. Haastattelijana Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan työelämäprofessori Riitta Monto.

Turun yliopiston tutkijoita on mukana kirjamessuilla myös muiden ohjelmantuottajien lavaohjelmissa.

> Lue lisää ohjelmasta ja hanki messuliput Turun Kirjamessujen sivuilta

Luotu 22.09.2023 | Muokattu 22.09.2023