Erilaiset kielet ja kulttuurit ovat monikulttuurisen koulun rikkaus

08.10.2014

OPPI-tohtoriohjelman järjestämä seminaari "Culturally and Linguistically Responsive Educators of the Future: A Global Imperative" kokosi yhteen opettajankoulutus-laitoksen tohtorikoulutettavia ja muuta henkilökuntaa sekä Turun normaalikoulun opettajia keskustelemaan kulttuurisesti vastuullisesta opettajuudesta ja tutkimuksesta.

Vierailevat professorit Nancy Commins (vas.) ja Simone Volet esittelivät omaa tutkimustaan ja järjestivät workshopin, jossa seminaarin osallistujat pääsivät pohtimaan identiteettiin, erilaisuuteen ja monikulttuurisuuteen liittyviä kysymyksiä.

Seminaarin ohjelmasta vastasivat monikulttuurisen tutkimuksen ja opetuksen asiantuntijat, opettajankoulutuslaitoksen vierailevat professorit Nancy Commins ja Simone Volet sekä tohtorikoulutettavat Emmanuel Acquah ja Jenni Alisaari.

Päivän teemana oli kulttuurisen moninaisuuden näkeminen koulumaailman rikkautena, ei ongelmana. Aktiivista keskustelua seminaarissa herättivät ajatukset opettamisesta poliittisena toimintana, jota kulttuuriin sidoksissa oleva identiteetti ja arvot voimakkaasti määrittävät.

- Siksi tulevaisuuden opettajien ammattitaitoon kuuluu oleellisena osana tietoisuus kielen ja kulttuurin yhteydestä oppilaan identiteettiin ja samalla oppimiseen, sanoivat Jenni Alisaari ja yliopistonlehtori Elina Kouki.

Seminaarissa nousikin voimakkaasti esiin opettajankoulutuksen merkitys aidosti monikielisen ja -kulttuurisen koulun luomisessa.

Yliopistokin on monimuotoinen

Professorit Simone Volet ja Nancy Commins ilahtuivat erityisesti siitä, miten seminaarin keskustelut laajenivat koskemaan myös osallistujien omaa työtä ja työilmapiiriä.

- Päivä laajensi näkökulmia paitsi seminaarin aiheisiin, myös yleisemmällä tasolla, iloitsi professori Nancy Commins

- Meistä tuntuu, että täällä syntyi uudenlaista yhteisöllisyyttä ja halua tehdä yhteistyötä yli niiden rajojen, joita helposti syntyy esimerkiksi eri rooleissa työskentelevien ihmisten, tutkimusaiheiden tai tieteenalojen välille.

Seminaari avasi juhlaviikon

Seminaari oli ensimmäinen Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan 40-vuotisjuhlaviikon tapahtumista.

Tiedekunnan juhlaviikko jatkuu keskiviikkona ja torstaina KEVEKO-tohtoriohjelman seminaarilla sekä perjantaina tiedekunnan alumnitapaamisen, juhlaseminaarin ja illanvieton merkeissä.

Teksti: Katja Kontu, Elina Kouki ja Jenni Alisaari
Kuvat: Katja Kontu