Eurooppa-foorumin avaava tiedepäivä sukeltaa lääkekehitykseen, energiaan, Saaristomereen ja yliopistojen tulevaisuuteen

06.06.2022

Turun yliopiston on vahvasti mukana elokuussa järjestettävässä Eurooppa-foorumissa. Suomen ja EU:n asema osana muuttuvaa kansainvälistä järjestystä -teemainen kolmipäiväinen tapahtuma käynnistyy keskiviikkona 24.8 tiedepäivällä, jossa pureudutaan muun muassa lääkekehitykseen, Euroopan energiamuutokseen, Euroopan rajoihin sekä Saaristomereen. Yliopistolaiset ovat vahvasti mukana myös perjantain 26.8. politiikkapäivässä.

Viidettä kertaa järjestettävä Eurooppa-foorumi kutsuu yhteen ihmisiä yhteiskunnan eri osa-alueilta: eri näkemyksiä edustavia poliittisia päättäjiä, kansalaisjärjestöjä, elinkeinoelämän edustajia, asiantuntijoita ja kansalaisia. Tämän vuoden uutuus on simultaanitulkkaus. Kansalaistorin ohjelmaosuuksia lukuun ottamatta kaikkia suomenkielisiä ohjelmaosuuksia voi seurata tulkattuna englanniksi ja englanninkielistä suomeksi.

Tapahtumapaikkoina ovat Marina Palace ja Turun kaupunginteatteri. Kutsuvieraiden lisäksi jakoon tulee yleisölippuja lähempänä tapahtumaa. Kaikkia osuuksia voi seurata suorana Eurooppa-foorumin nettisivuilla ja samalta sivustolta myöhemmin tallenteena.

Eurooppa-foorumin ensimmäinen päivä on nimetty tiedepäiväksi, toinen talouspäiväksi ja kolmas politiikkapäiväksi.

Tiedepäivässä kysytään keskiviikkona kello 11.30 alkaen: Mihin Suomi tarvitsee omaa lääkekehitystä ja lääkevalmistusta, eikö Eurooppa pidä meistä huolen myös kriisin sattuessa? Lippulaivahanke InFlLAMESin vierailevan professorin Reijo Salosen vetämään keskusteluun osallistuvat Orionin operatiivisista toiminnoista vastaava johtaja, Orionin toimitusjohtajana marraskuun alussa aloittava Liisa Hurme, Turun yliopiston virusopin professori Ilkka Julkunen, Euroopan parlamentin jäsen Sirpa Pietikäinen sekä Åbo Akademin biokemian professori Tiina Salminen.

Turun yliopisto ja Åbo Akademi järjestävät yhteisesti myös kello 13.00 alkavan keskustelun Rajallinen rajaton Eurooppa. Valtio-opin professorin Henri Vogtin vetämään keskusteluun osallistuvat Ulkopoliittisen instituutin vanhempi tutkija Saila Heinikoski, Turun yliopiston tutkija Teemu Rantanen, Helsingin yliopiston yliopistonlehtori Hanna Tuominen sekä Åbo Akademin professori Markku Suksi. Panelistit pääsevät pohtimaan JuRen Henri Vogtin johdolla muun muassa sitä, miten idealistinen ajatus eurooppalaisesta tilallisesta avoimuudesta voi enää toimia tässä ajassa – sodan ja pandemian luomassa tilanteessa.

Yliopistojen yhteistyönä syntyy myös jo kello 10.00 Marina Palacessa alkava keskustelu Local meets global in the European energy transition: Offshore wind farms in the Baltic Sea sekä samaan aikaan kaupunginteatterissa käynnistyvä Turun yliopiston opiskelijoiden Saaristomeren suojelun kuntaraportti.

Tiedepäivän päättää kello 16.00 alkava paneelikeskustelu European strategy for universities, European university alliances and cooperation: Impact on university development? Teemasta keskustelevat Åbo Akademin rehtori Mikael Lindfeltin johdattamina   Turun yliopiston rehtori Jukka Kola, professoriliiton puheenjohtaja Jukka Heikkilä, Suomen ylioppilaskuntien liiton korkeakoulupolitiikasta vastaava Jenna Rautionaho, Suomen Lontoon suurlähetystön korkeakoulu- ja tiedeasiantuntija Birgitta Vuorinen sekä professori Joan Guàrdia Olmos Barcelonan yliopistosta.

Perjantaina politiikkaa ja Speakers Corner Hansassa

Perjantaina 26.08. kello 11.00 alkaen Turun yliopiston eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja Markku Jokisipilä vetää Marina Palacessa EU-poliittisen puheenjohtajatentin, johon osallistuvat pääministeri Sanna Marin (sd), puheenjohtaja Petteri Orpo (kok), puheenjohtaja Riikka Purra (ps) ja valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk).

Kello 12.00 kaupunginteatterin lämpiössä Turun yliopiston työelämäprofessori Anders Blom vetää keskustelun Suomen perinteinen Venäjä-politiikka on menneisyyttä. Mitä tilalle? Keskustelijoina ovat ulkoministeri Pekka Haavisto, opetusministeri Li Andersson sekä suurlähettiläs René Nyberg.

Eurooppa Foorumi Turussa ry:n puheenjohtaja, Turun yliopiston työelämäprofessori Anders Blom toteaa Venäjän aloittaman hyökkäyssodan Ukrainaan hallinneen Eurooppa-foorumin valmisteluja ja keskusteluja.

– Suomen turvallisuuspolitiikasta käydään ennen foorumia ja vielä sen aikana historiallinen keskustelu, jonka ytimessä on jäsenyytemme Natossa. Suomen päätös tehdään toukokuussa ja siinä hengessä on foorumin ohjelma valmisteltu, Blom toteaa.

Teema näkyy myös perjantaina kauppakeskus Hansassa järjestettävä Speakers Corne kerllo 13–17. Ohjelmasn juoksutuksesta vastaa Markku Jokisipilä.
.
>>> Katso koko Eurooppa-foorumin ohjelmarunko

Tätä on Eurooppa-foorumi

• Suomen johtava Eurooppa-poliittinen keskusteluareena ja vuosittain Turussa järjestettävä poliittisen sesongin avaus, jossa pohditaan Suomen roolia Euroopassa ja Euroopan unionissa.
  • Tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2018.
  • Eurooppa-foorumi tarjoaa ajankohtaista EU-tietoa sekä edistää avointa, tutkittuun tietoon perustuvaa laajaa keskustelua kansalaisten ja päättäjien kesken. Foorumi koostuu seminaareista, paneelikeskusteluista, kyselytunneista ja kansalaiskeskusteluista.
  • Foorumi on kerännyt vuosittain yhteen kymmeniä yhteistyökumppaneita ja järjestäjiä, joiden yhteistyöllä Eurooppa-foorumista on muodostunut merkittävä Eurooppa-keskustelun kohtauspaikka.
  • Vuonna 2021 foorumi oli kolmipäiväinen hybriditapahtuma, joka keräsi 200 puhujaa ja 3000 osallistujaa paikan päällä ja verkossa. Tapahtumia järjestettiin yhteensä 46 ja keskustelunaiheina olivat muun muassa oikeusvaltio ja informaatiovaikuttaminen, vihreä siirtymä ja EU:n murros.
  • Tänä kesänä Eurooppa-foorumi järjestetään jälleen hybriditapahtumana Turussa elokuun viimeisellä viikolla 24.–¬26.8.2022.

23.6.2022 lisätty tietoa Rajallinen rajaton Eurooppa -paneelin sisällöstä.

Eurooppa-foorumi Turussa

Luotu 06.06.2022 | Muokattu 23.06.2022