Evakko vai pakolainen – tuore teos innostaa ajattelemaan uudella tavalla

18.02.2019

Tuore teos haastaa lukijan miettimään uudella tavalla Suomen sotienaikaista politiikkaa sekä Karjalan ja Karjalaisten asemaan liittyneitä ratkaisuja. Karjalani, Karjalani, maani ja maailmani -teoksen innoittajana toimi vuonna 2015 virinnyt pakolaiskeskustelu, jossa pohdittiin myös sitä, voidaanko Karjalan evakoita rinnastaa nykyajan turvapaikanhakijoihin.

Artikkeleita teokseen on kirjoittanut suuri joukko tutkijoita eri yliopistoista ja tutkimuslaitoksista. Sen ovat toimittaneet Turun yliopistosta tohtoriksi väitelleet Pirkko Kanervo ja Olli Kleemola sekä yliopiston tohtorikoulutettava Terhi Kivistö.

– Teos avaa uusia näkökulmia evakkojen sodanaikaisiin kohtaloihin, heidän asuttamiseensa sekä Karjalan muisteluun nykyään, Olli Kleemola toteaa.

Kirjan juuret ovat Kivistön ideoimassa ja Turussa Siirtolaisuusinstituutin ja Oy Sigillum Ab:n yhteistyönä toteutetussa Sodan pakolaiset -seminaarisarjassa. Kirjassa paneudutaan Karjalan menettämisen taustoihin, väestön evakuointeihin, sodanjälkeiseen asutustoimintaan, karjalaisten selviämiseen ja Karjalan muistamiseen.

– Pääosassa ovat menetetyn Karjalan asukkaat, mutta kirjassa myös muistutetaan, etteivät karjalaiset suinkaan olleet Suomen ainoita evakoita. Sodanjälkeinen asutustoimintakaan ei koskenut vain karjalaisia, vaan siitä hyötyi yli puolet Suomen kansasta. Eivätkä maahanmuuttajatkaan ole uusi ilmiö, vaan Suomeen on kaikkina aikoina tullut ihmisiä ulkomailta, muistuttaa Terhi Kivistö.

Kulttuurierot aiheuttivat jännitteitä evakkojen ja paikallisten välillä. Esimerkiksi luovutetussa Karjalassa varallisuuserot olivat vähäisempiä kuin muualla Suomessa ja sen myötä yhteiskunnallinen tasa-arvoisuus suurempaa.

– Oma kulttuuri ja sen säilyminen on kotiseudun menettäneille tärkeää. Yhteneväisyys tämän päivän sotien jaloista pakeneviin ja kotinsa jättäneisiin ihmisiin on olemassa, Pirkko Kanervo summaa.

Teos on julkaistu Siirtolaisuusinstituutin ja Oy Sigillum Ab:n vertaisarvioiduissa sarjoissa.

Teos: Pirkko Kanervo, Terhi Kivistö & Olli Kleemola (toim.): Karjalani, Karjalani, maani ja maailmani, Sigillum, 2019.

Lisätietoja: FT Pirkko Kanervo: ‭+358 40 032 4151‬.

Luotu 18.02.2019 | Muokattu 18.02.2019