Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen ja Yrityssalon VarsiFood-hanke järjesti valmennuksen kalayrittäjille

17.10.2022

Valmennus järjestettiin yhteistyössä kalastuksen innovaatio-ohjelma Blue Productsin kanssa. Kolmiosaisen valmennuksen viimeisessä osassa maanantaina 10.10. keskityttiin tuotteen myyntiin.

Valmennuksen tarkoituksena on edistää varsinaissuomalaisten kalatuotteiden menestymistä Pro Kala ry:n Seafood Innovations 2022 -kilpailussa.

- Olemme tunnistaneet alueelta kalayrittäjiä, joilla voisi olla uusi innovaatio. Valmennus auttaa heitä osallistumaan kilpailuun ja edistää yrittäjien kaupallistamisajattelua, Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen (FFF) kehityspäällikkö Mari Norrdal kertoo.

Valmennuksen ensimmäisissä vaiheissa Raseko auttoi yrittäjiä tuotteiden reseptiikassa ja yliopiston Brahea-keskus ravintoarvolaskelmissa.

- Tämä on hieno esimerkki niin tutkimus-, oppilaitos- kuin yritysyhteistyöstä, Norrdal lisää.

Tapahtumassa kuultiin FFF:n tekemän kuluttajatutkimuksen tuloksia, joita kalatuotteiden yrittäjät voivat hyödyntää tuotekehityksessä. Lisäksi paikalla oli K-Citymarket Salon kauppias Eemeli Aaltonen, joka toi keskusteluun päivittäistavarakaupan näkökulmaa. Valmennuksen lopuksi yrittäjät saivat myyntivalmentaja Saku Hautalalta vinkkejä oman tuotteensa myymiseen.

Yhteistyön myötä innovaatiot kaupallistuvat

Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus tekee kattavasti yritysyhteistyötä. Yhteistyö voi lähteä liikkeelle yrityksen ideasta, jonka tutkimisessa tutkijat ovat mukana, tai tutkimuksesta, jonka idean yritys myöhemmin kaupallistaa.

- Yritysten kautta tuoteideat päätyvät kaupan hyllylle, Norrdal kiteyttää.

FFF:n ja Yrityssalon yhteisellä VarsiFood-hankkeella pyritään kehittämään Varsinais-Suomen alueen osaamista valituissa kärkiteemoissa, joista yksi on kalatalous. Hankkeella pyritään luomaan käytännön toimintamalleja, jotka tuovat yhteen yritykset, tutkijat ja opiskelijat.

- Ruokayritysten jatkuvuuden ja kehittymisen kannalta on tärkeää opiskelijoiden ja yritysten törmäyttäminen. Yritysten opiskelijoiden ratkaistaviksi esittämät haasteet tuottavat paitsi uusia ajatuksia yritykselle – toivottavasti myös tarjoavat eri aineiden opiskelijoille näkymän kiinnostavasta urapolusta yrittäjänä, Yrityssalon erityisasiantuntija Hilkka Halla kertoo.

Halla kuvailee yliopistoyhteistyötä mahdollisuuksia avaavaksi niin Salon seudulla kuin koko maakunnassa. Yhteistyön myötä yritykset saavat uusia kontakteja ja parhaimmillaan yritykset voivat vaihdella keskenäänkin ajatuksia, kuten maanantain valmennuksessa tehtiin.

Teksti ja kuvat: Ainoliina Leskelä

Luotu 17.10.2022 | Muokattu 17.10.2022