Haku uusiin Monikulttuurisuus opetustyössä ja Kouluhyvinvointi -erikoistumiskoulutuksiin käynnistynyt

11.04.2017

Turun yliopistossa käynnistyvät syksyllä uudet Kouluhyvinvointi sekä Monikulttuurisuus opetustyössä -erikoistumiskoulutukset opettajille. Haku molempiin ohjelmiin on käynnistynyt.

​Monikulttuurisuus opetustyössä -erikoistumiskoulutuksen vastuuopettaja Jenni Alisaari (vas.) on tehnyt yhteistyötä Turun normaalikoulussa opettajana toimivan Katri Takon kanssa. Erikoistumiskoulutuksen erikoispiirre on yhdistää tuorein tieteellinen tieto ja käytännön työelämä.

​Erikoistumiskoulutus on kaksi vuotta sitten lainvoiman saanut uusi työelämälähtöinen koulutusmuoto, jolla opettaja voi osoittaa työelämässä hankittua osaamista ja edistää osaamistaan hyödyntäen monialaista uusinta tutkimustietoa. Oman asiantuntijuuden kehittämisen lisäksi koulutus antaa valmiudet työyhteisölliseen ja alueelliseen kehittämiseen valitulla erityisasiantuntija-alueella.

Sekä Kouluhyvinvointi että Monikulttuurisuus opetustyössä -erikoistumiskoulutukset toteutetaan Turun yliopistossa toista kertaa. Ensimmäiset koulutukset ovat saaneet opiskelijoilta erinomaista palautetta.

Molemmat koulutukset toteutetaan monimuotoisena opetuksena. Opetus- ja kulttuuriministeriö tukee ensimmäisiä erikoistumiskoulutuksia, joten molemmat koulutukset voidaan toteuttaa monikanavarahoituksella. Ensimmäisiin koulutuksiin useat opiskelijat saivat tukea myös työnantajalta, sillä koulutuksen anti kertyy parhaimmillaan koko kunnan koulutoimen hyväksi.

hyvinvointi-480.jpg
Tiina Annevirta, Jaanet Salminen ja Niina Junttila johdattavat ensimmäiset Kouluhyvinvointi-erikoistumiskoulutukseen osallistuneet vahvistamaan ammattitaitoaan.

Kouluhyvinvointi-erikoistumiskoulutuksen hakuaika on 3.4.–5.5., Monikulttuurisuus opetustyössä -erikoistumiskoulutuksen hakuaika on 10.4.–11.8.. Molemmat koulutukset käynnistyvät syksyllä 2017.  Lisätietoja hakukelpoisuudesta ja valintakriteereistä löydät sivustolta www.utu.fi/ope-erko.

Monikulttuurisuus opetustyössä -erikoistumiskoulutuksen suorittanut saa valmiuksia kulttuuri- ja kielitietoisen opetuksen toteuttamiseen sekä yleisemmin kulttuurienväliseen viestintään.

– Opintokokonaisuus antaa osallistujille välineitä kehittää koulua ja koulutuksia siten, että ne nykyistä paremmin vastaavat kielellisesti, kulttuurisesti ja etnisesti moninaistuvan yhteiskunnan tarpeita, erikoistumiskoulutuksen vastuuopettaja Jenni Alisaari kertoo.

Kouluhyvinvoinnin erikoistumiskoulutuksen suorittanut opettaja osaa tunnistaa psykososiaaliseen hyvinvointiin, osallisuuteen ja eriarvoistumiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä prosesseja ja mekanismeja. Osallistuja tuntee tieteellisen tutkimuksen tuottamaan evidenssiin pohjautuvat menetelmät ja välineet ja hänellä on korkeatasoiset taidot organisoida ja toimia osana moniammatillista asiantuntijayhteistyötä, jonka tavoitteena on haavoittuvassa asemassa olevien lasten ja nuorten elämäntilanteen tunnistaminen ja oppilaiden negatiivisten kehityspolkujen suunnan muuttaminen.

– Erikoistumiskoulutus tuottaa opetusalan asiantuntijoita, joilla on tiedolliset ja taidolliset välineet kehittää koulua siten, että se nykyistä paremmin vastaa oppilaiden ja perheiden haasteellisista lähtökohdista nouseviin tarpeisiin, vastuuopettaja Niina Junttila kertoo.

Lisätietoja ja hakuohjeet nettisivustolta www.utu.fi/ope-erko.

Erja Hyytiäinen

Luotu 11.04.2017 | Muokattu 12.04.2017