Heino Nyyssöselle E. W. Ponkalan Säätiön palkinto

08.04.2022

Valtio-opin yliopistonlehtori, dosentti Heino Nyyssönen on vastaanottanut E. W. Ponkalan Säätiön palkinnon. Palkinto myönnetään unkarilaisen yhteiskunnan ja kulttuurin ansioituneelle tutkijalle.

E. W. Ponkalan Säätiö on vuonna 1924 perustettu yksityinen säätiö, jonka tarkoituksena on tukea taidehankkeita sekä edistää Suomen ja sen suku­kansojen kulttuuriyhteyksiä. Säätiö kantaa perustajansa, opettajan ja liikemiehen Erkki Wilho Ponkalan (1862–1943) nimeä.

Palkintoperusteissaan säätiö toteaa, että Nyyssösen asiantuntijuus ulottuu Unkaria laajemmalle. Hän on tutkinut koko itäisen Keski-Euroopan kulttuuria, kansainvälisiä suhteita, nationalismia ja poliittista kielenkäyttöä. Hänestä on kehkeytynyt myös Unkarin nykypolitiikan tunnettu kriitikko.

– Nyyssösen työ näkyy kymmenissä tutkimuksissa, joista tärkeimmät ovat ilmestyneet kirjan muodossa. Teoksia täydentävät lukuisat artikkelit tieteellisissä julkaisuissa, esitelmät Suomessa, Unkarissa ja useissa muissa maissa sekä yleistajuiset lehtiartikkelit, säätiö toteaa palkintoperusteissaan.

Nyyssösen väitöskirja liittyi Unkarin 1950-luvun muistamisen arvoiseen tapahtumaan, vuoteen 1956 ja suureen myllerrykseen, johon maa sen jälkeen joutui.  Tutkimus kuuluu valtio-opin alaan. Se tarkastettiin Jyväskylän yliopistossa vuonna 1999.

– Jos minun pitäisi valita Nyyssösen tuotannosta yksi teos, valinta olisi selvä. Teos Tasavallan loppu? Unkarin demokratian romahdus vuodelta 2017 on mielestäni Heino Nyyssösen toistaiseksi paras teos, johon todella kannattaa tutustua, säätiötä edustava Hannu Launonen vinkkaa.

Luotu 08.04.2022 | Muokattu 08.04.2022